flags

Bejelentkezés, regisztráció

Mindenkit hazavárnak!

ÉSSZEL KÖZLEKEDJ!

"Mindenkit hazavárnak!"

 


 

Egy olyan videoval szeretném kezdeni ezt a témát, mely bár összevágott, de tökéletesen mutatja, hogy milyen veszélyek leselkednek  a közúton motorozóra. Rámutat, hogy az utca nem versenypálya!

 

Szeretném a kedves olvasóknak bemutatni a jelenleg ismert védőfelszereléseket és felhívni a figyelmet azok használatára. Én a fizikai védelem mellett (sisak, kesztyű, csizma stb.) ebbe a témába sorolom a józanész által adott védelmet is, melyhez hozzátartozik az, ahogyan közlekedünk, vagy akár a vezetéstechnikai tréningek látogatása, mellyel nem csak szinten tudjuk tartani, de fejleszthetjük is motorozási tudásunkat. Hisz hiába van nekem egy profi védőfelszerelésem, egy nagy perec esetén lehet, hogy csak arra lesz elég, hogy a testedet egyben tartsa, ezzel is megkönnyítve a hullaszállítók dolgát!

Természetesen, ha Te az a motoros vagy, aki tudja, hogy soha nem hibázik, tudod, hogy más közlekedő sem mehet neked, vallod, hogy a szabadsághoz hozzátartozik a póló, rövidnadrág, papucs viselése a motorozás során, ne is olvasd végig ezt a fejezetet. Viszont figyelmedbe ajánlom a következő részt, mert erre még szükséged lehet!

A motoros védőfelszerelést viselt, így súlyos sérülésekkel ugyan, de a látvány ellenére túlélte a balesetet!

 

Aktív kerekesszék igénylése egyedi (méltányossági) engedéllyel

Ha valaki nem rendelkezik baleset vagy életbiztosítással, valamint nem üzemibalesetet következtében lett rokkant, akkor a TB listán szereplő kerekesszékek (tolókocsi) közül, közgyógy jogosultsággal csak az alapmodelleket igényelheti, mostmár csak 85%-os támogatással.
Az egyedi engedély igénylését, azok a mozgássérültek szokták választani, akik nem rendelkeznek plusz anyagi forrással, hogy az átlagosan 500 000Ft-értékű aktív kerekesszéket kitudják fizetni. Az 5 évente felírható alapmodell (tolókocsi) ára is kevés (kb 100 000Ft) egy aktív kerekesszékhez, mert azt még 250-450 000ft közötti összeggel kell kipótolni zsebből.
Ekkor marad az egyedi engedély, közismertebb nevén az egyedi méltányossági kérelem igénylése.

Mindehhez szükségesek a következő iratok :
1.   vény, amelyre szakorvos az aktív kerekesszéket EÜ. Rend. jogcímre írja fel.
1/1. vény csak a segédeszköz (kerekesszék).
1/2. vény ha kiegészítőket kér (minden ami extra pl.: rejtett fék, lekerekített nadrágvédő. Ezt mind külön-külön vényre kell írni mert nem fogadják el!!!!!).
2.   szakorvosi javaslat, melyben orvosa az aktív kerekesszék szükségességét indokolja meg. (Ez a 3 hónapnál nem régebbi kórtörténeti összefoglaló,)
3.   kérelem, melyben a mozgássérült kifejti, hogy a kérelmezett eszköz miben könnyítené meg életvitelét. Milyen további lehetőséghez juthatna életminősége javításában (munka, közlekedés, tanulás, emelés-mozgás) amennyiben anyagi helyzete nem teszi lehetővé az eszköz kifizetését ezt is le kell írni a levelében (és természetesen igazolni is) és kérni  kell  az eszköz 100 %-os támogatását! Itt letölthető a : Betegkérelmi_űrlap_egyedi_méltányossághoz. A kérelmet tanácsos szabadkézzel írni!
4.   Jövedelemigazolás (ha nem dolgozik akkor év elején kapott zöld színű nyugdíjösszesítő. Ebből célszerű fénymásolatot elküldeni, mert még máshoz is kellhet)
5.   Hivatalos árajánlat, amit a kerekesszéket forgalmazó cégtől lehet beszerezni. (Itt elküldhető az eredeti de csináljunk fénymásolatot)

Ügyintézés menete :
1.    Mikor letelt a segédeszközünk (tolókocsi) kihordási ideje (5év), akkor nézzünk utánna milyen aktív kerekesszék írható fel közgyógy jogosultságra (Aki friss sérült, addig semmit ne csináljon míg nem szerezte be a közgyógyigazolványt). Itt letölthető a TB segédeszközlista : Társadalombiztosítási támogatással rendelhető és kiszolgálható gyógyászati segédeszközök teljes körének érvényes listája. Jól át kell tanulmányozni az új aktív kerekesszék paramétereit, mert 5-évig nem kaphatunk újat támogatással.
2
.   Keressni kell egy segédeszköz forgalmazót, aki majd ad egy árajánlatot,ha megfelel a kerekesszék. Áfá-s árajánlatot kell kérni, de ezt a kereskedők úgyis tudják. Ezt az árajánlatot kell majd a kérelemhez csatolni. Vannak forgalmazók akik átválalják a papímunkát, csak oda kell adni az iratokat és kb. 2hónap múlva megvan az aktív kerekesszék.
3.   El kell menni a dokibácsihoz felíratni a kerekesszéket vényre. Sebész vagy rehabilitációs szakorvos írhatja fel! Egyben az orvosi szakvéleményt is meg kell íratni. Ha sok extrát íratunk fel, akkor nagy a valószínűsége, hogy nem mindegyiket fogják támogatni. A receptek 1hónapig érvényesek, és ez idő alatt el kell juttatni a levelet az OEP-hez! Senki se felejtse el elöl aláírni, mert küldik is vissza.
4.   Ajánlottan postára kell adni az iratokat az OEP-nek amit az

Országos Egészségbiztosítási Pénztár
1139 Budapest
Váci út 73/a

alá kell címezni. Úgy senki se küldje el az iratokat, hogy nincs a borítékba a vények, jövedelemigazolás, kérelem, árajánlat, orvosi szakvélemény, mert visszaküldik és hónapok telnek el a levelezgetésekkel. Ha meg beválalja a forgalmazó a papírok intézését, akkor neki kell mindent odaadni. Szerény tapasztalatom szerint, így gyorsabban mennek a dolgok(fénymásolat mindenről legyen).
5
.   A kérelem elbírálása után a döntésről a mozgássérültet és az eszköz forgalmazóját az OEP levélben értesíti, és egyben a vényt a határozattal visszaküldi. Ezután az eszköz(aktív kerekesszék) megrendelhető és kiváltható a forgalmazónál.
Az OEP minden egyes kérelmet egyediben bírál el, tehát amennyiben nem ítélték meg az eszköz 100 %-os támogatását, a fennálló különbözetet a mozgássérültnek kell térítenie.

Van még egy lehetőség, használt eladó aktív kerekesszékek vásárlása. Elég jó állapotú kerekesszékeket lehet kapni 150 000Ft körül, ugyan kissebb karbantartást igényelnek  (pl.:csapágy, gumicsere) de ha valakinek ez lenne  az első széke, legalább kitapasztalhatja, hogy milyen legyen a következő. Olcsóbb mint minimum 350 000Ft-ot kiadni egy újjért amiről aztán kiderül, hogy a méretei rosszul lettek megválasztva és azért nem kényelmes.

biztonsg

Fokozott védelem, így nem érhet baj.

 

Mindig légy résen!

Kezdem is a legolcsóbb, mindenki birtokában lévő legegyszerűbb „védelmi eszközzel” a józanésszel! Nem kell ezt nagyon körbemagyarázni, egyértelmű, ha valaki úgy ül fel a motorkerékpárjára, hogy tiszteli és uralja azt, már hatalmas lépést tett az irányba, hogy ne váljék egy statisztikai adattá, rendőrségi hírré. Nem véletlen született meg a „Mindenkit hazavárnak!” szlogen, legyen rögtön ez az első ami beugrik, ahogyan ráülsz a Paripádra!

Nem csak Téged várnak otthon, de a közlekedésben résztvevő társaidat is, így a felelősséged egyből sokszorosára nő! Ma már divattá vált, hogy megmagyarázzuk, miért is jó törvényt, szabályokat sérteni, miért kell a paragrafusokat rugalmasan kezelni, de akár tetszik Neked, akár nem, a biztonságos közlekedés következő alapfeltétele, a KRESZ ismerete!

http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM

Rögtön az elején mit is ír?

3. § (1) Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles

a) a közúti forgalomra, valamint a közútnak és környezetének a védelmére vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket megtartani;

b) a közúti jelzések rendelkezéseinek, továbbá a forgalom irányítására, ellenőrzésére jogosultak utasításainak eleget tenni;

c) úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon.

Lehet, hogy szerinted nem minden passzusa jó (tudod mit, elismerem én is!) de fogd fel úgy a dolgot, hogy a közlekedés egy nagy társasjáték, melynek szabályait be kell tartanod, nincs jogod azt felülbírálni! A szabályokat betartva hatványozottan nő az esélyed arra, hogy élvezd a játékot és hagyd, hogy más is élvezze! Egy kártyapartinál bizony Te is felháborodnál, ha kiderülne, hogy a partnered kabátjának ujjában ott lapul egy piros ász! Hát a közlekedés is ilyen. Nem figyelsz, az Élet megtanít, hogy vagy végleg (Köztemető) vagy évekre (BV Intézet) de kimaradsz a következő dobásból!

Tegyük fel - és miért lenne másként -, agyilag teljesen egyben vagyunk, kérdezzük meg magunktól, hogy vajon milyen szinten tudjuk kezelni a motorkerékpárunkat? Képesek vagyunk-e egy vészhelyzetben helyesen reagálni, ott tudunk-e megállni, ahol csak akarunk, jó-e és az utcára való-e a kanyartechnikánk és sorolhatjuk tovább. Ha csak egy kérdésben NEM a válasz, esetleg bizonytalan vagy, érdemes felkeresned egy vezetéstechnikai tréninget. Szerencsére Magyarországon egyre több ilyen tanfolyam található egyet én is meglátogattam 2009 szezonkezdetén. Két napos program volt, a második nap végén átértékeled a tudásodat, motorkerékpár kezelési technikáidat. Igen, igazad van, drágák ezek a képzések. De drágább az életed (nem beszélve, hogy a családodnak szervezel egy rossz programot, ha az utolsó utadra kísérnek), drágább az összetört motorod (lehet, hogy az egész szezont ki kell hagynod?) és sorolhatnám tovább az érveket, de ezt Te is nagyon jól tudod! Fogd fel ezt úgy, hogy ez egy befektetés számodra, ami az évek hosszú sora, de már akár rögtön az első szezon alatt is megtérülhet! Tovább megyek, a megszerzett tudásodat később akár a motorozni vágyó fiadnak is átadhatod, és nyugodtabban engeded ki a forgalomba. Sorolhatnám az érveket.

Menj el egyre, figyelj, gyakorolj (az árát kérdd el karácsonyra más most) és utána már Te is akár barátokkal csiszolhatod a megszerzett tudást! Mondok egy egyszerű példát. Ne dobáld el a kiürült műanyag flakonokat (ezzel egyből kicsit zöld motorossá is válsz) a haverral gyűjtsetek össze 10-10 darabot. Este, hétvégén, menjetek ki mondjuk egy nagy áruház parkolójába, a vízzel feltöltött palackokat használjátok bójának, és már gyakorolhatjátok is a tanultakat. Még egy kis biztatás! Hatalmas élmény, és öröm, mikor az első óra után hallod, hogy a szűk fordítókban csiszolod a lábtartót, és ha a havert megkéred, hogy fotót is készítsen ahogyan nyomod félre a VASAT, garantált az elcsöppenés is.

 

 

A gyakorlás eredménye, a biztos motorkerékpár kezelés!

 

Röviden ennyit írnék gondolatébresztőnek a témához, és térjünk át a védőeszközökre.

A sisak

sisak

A biztonság a legfontosabb!

 

http://videoklinika.hu/video/baleset_robogoval-_sulyosabb_lehet_mint_gondolnad_

 

http://videoklinika.hu/video/Koponyaserules

 

Kezdetben a sisakok fejlődése lassú volt és nélkülözött minden tudományos alapot. Először bőrsapkát viseltek a motorosok, ami többé-kevésbé védett a horzsolásokkal szemben. Később a bőrsapkát 1900 táján egy felfújható tömlővel vették körbe, amit formája miatt pudingos tálnak csúfoltak.

Az első motorkerékpáros bukósisak feltalálója Prof. Charles F. Lombard ki eredetileg a légierő pilótáinak fejlesztett ki egy energia elnyelő bukósisakot.  Természetesen ebben az időben még nem folytak tesztelések, de a feltalálónak már ekkor az volt a célja, hogy a pilóták fejét védje az esetleges ütésektől.

A sisak formája alapján jet (nyitott), szemüveggel szokás használni, félig nyitott, a sisak előtt egy lehajtható plexivel és a zárt sisak lehet, ami egyértelműen a legbiztonságosabb. Gondoljunk csak arra, ha az előző két sisaknál sikerül az esést állal, vagy arccal tompítani, de ne is evezzünk ennyire veszélyes vizekre, egy 90 km/órás sebességnél (tudja valaki mennyivel repül egy bogár?) puszit adni egy cserebogárnak, sem kellemes élmény. A nyitott, és zárt sisak ötvözete a felhajtható sisak, melyben már egy középkori lovagnak érezhetjük magunkat. A zárszerkezete miatt kissé nehéz, de kedvező átmenetnek tűnik a két fajta között. Lentebb részletesebben is írok erről a típusról, mely egyre jobban terjed.

A bukósisak születése

 

http://videoklinika.hu/video/motorosok_balesetei

 

Így kell levenni a sisakot egy baleset után.

Roppant ötletes eszköz, hogy a sisakot egyszerűbb legyen levenni. Utána egy másik videó szintén a sisak levételéről, a fenti „úszósapka” viselete esetén.

 

 

Azt mindenki tudja, hogy a KRESZ értelmében motorkerékpár vezetése során Neked és utasodnak is kötelező az előírásnak megfelelő (szabványok) becsatolt motoros bukósisakot viselni. Azt sem kell itt különösebben ecsetelni, hogy a sisak arra lett kitalálva, hogy megvédje a fejedet, mert ha az betörik, vagy csak úgy odacsapod az aszfalthoz………

A bukósisak akkor jó, ha a szabvány által előírt 25 km/h-s becsapódási tesztsebességnél véd. Ha viszont 100 fölötti tempóval nekiütközünk valaminek, akkor a fejed is ezzel a tempóval ütődik neki az adott akadálynak. Ez ellen a sisak nem tehet semmit. Egyszerűen nem lehet ilyen irdatlan energiák elnyelésére tervezni, méretezni. Tehát a sisak elesés, bukás ellen hatásos, de tehetetlen az ütközésekkel szemben.

Mennyit bír ki a sisak? Maga a héj ugyan nem öregszik, viszont a sisakon belüli energiaelnyelő anyagok (hungarocell, szivacs, posztó, stb.) jócskán veszítenek rugalmasságukból. Nem véletlen, hogy a sisakgyártó cégek márkától függően 3-6 év élettartamot adnak meg.

Nagyon lényeges, hogy a csere időpontjának meghatározásakor ne a vásárlás vagy a számla időpontját vegyük figyelembe, hanem a dobozon kötelezően föltüntetett gyártási időpontot! Ennek hiányában kétszer is gondold meg, hogy megveszed-e a fejfedődet!

A bukósisakok is hosszú-hosszú utat jártak be, mire elérték a jelenlegi védelmi szintjüket, és a fejlődés a mai napig nem állt meg. Gondoljunk csak arra, hogy már légzsákot, de visszapillantó tükröt is építenek sisakba.

 

http://www.apcsystem.com/

Nyisd meg a honlapot, megtekintheted a légzsákos sisakot.

 

 

blackmetal500

 

RV-MSX1 visszapillantós sisak

 

sisaktukor_05

 

sisaktukor_03

ezt látod benne, csökken a holttér

 

(Alább egy érdekes és igen hasznos cikk a felnyitható sisakokról. Forrás: www.tesztmotor.hu )

Nyitott vagy zárt bukósisak? Aki nem tud dönteni, kösse össze a kellemeset a hasznossal és nézzen egy felnyitható kupak után.

Gondolom arról kár beszélgetni, hogy a bukósisak azon felül, hogy kötelező, a motoros egyik testrészeként kezelendő. A testrészeinket pedig általában mindig magunkkal visszük, ne tegyünk máshogy a sisakunkkal sem. Persze sok "okos" Amerikából származó videót látni, ahol vagánynak számít csupasz fejjel hasítani a menetszelet, de ezeken a képsorokon általában tisztán látszik az is, hogy a motoroknak kivétel nélkül több eszük van, mint vezetőinek.

Mi mindenre jó egy nyitható sisak.

Ha eljutottunk hát oda, hogy bukósisak, sokakban felmerül a kérdés, hogy milyet is: nyitottat, zártat vagy felnyithatót. A legjobb megoldás természetesen a zárt sisak, de kényelmi szempontokból nem mindenki szereti. A nyitott fejfedő pedig köztudottan csak fél megoldás, hiszen a komfort, a lazaság fontosabb szerepet játszik, mint a védelem. Állvédő nélküli sisakban egy szerencsétlen esésnél hamar elfelejthejük, milyen is jó ízűen beleharapni egy friss almába. Az én berögződésem éppen ezért az, hogy a nyitott bukót ne vegyük számításba. Ha irtózunk a bezártságtól, inkább válasszunk egy felnyitható sisakot.

Ezek a bukók alapvetően zártak, de egy -jó esetben- egyszerű mozdulattal nyitottá varázsolhatóak. Praktikus tulajdonság, hiszen számos szituációban jól jön ez az áll felhajtós trükk. Például benzinkúton fizetésnél vagy a nagyon lassan átszelhető dugókban még a zárt fanatikusoknak is szerethető a cucc. További funkcióként bármikor tudunk megállás nélkül levegőzni, vagy akár át tudunk érthetően kiabálni valami szépet a szomszéd autóba. A biztonság kedvéért azonban mindig legyen lezárva a sisak. Már csak azért is, mert felnyitott állapotban a sebesség növekedtével egyre nagyobb turbulenciát okoz az állrész. Olyan ez, mintha vitorlát tennénk a fejünkre, aztán csodálkoznánk, hogy a menetszél le akarja tépni a fejünk. Összességében mégis nagyon jó megoldás a felnyitható sisak. Gyakorlatilag egy áráért kettőt kapunk és talán épp ezért ez az árukon is megmutatkozik. Viszont majdnem mindegyikben kivehető, mosható bélés van, és a lehajtható sötét plexi is sok esetben széria tartozék.

A következőkben összeszedtem azon szempontokat, amik szerint vizsgálódjatok, ha szeretnétek beszerezni egyet. Utána pedig lássuk a lehetőségeket.

Merevség:

Miután két fő részből áll a sisak, nehéz olyan masszivitást elérni, mint zárt társaiknak. Mégis a legtöbb gyártó már nagyon közel áll az igazsághoz, nyugodtan rábízhatjuk magunkat.

Záró szerkezet:

Itt áll vagy bukik minden. Jól záródónak, könnyen nyithatónak és akadálymentes mechanizmusnak kell lennie. Nem jó, ha két kézzel kell kinyitni, de az sem jó, ha túl egyszerűen nyílik. Jó feladvány, ugye?

Súly:

A nehezebb bukó olyan, mint a nehezebb felni, mindkettő hatványozott tömegnek számít. Utóbbi plusz súlyát a motornak kell leküzdenie, előbbivel a motoros feje terhelődik. Utóbbi talán kínosabb. Nyitható sisaknál a zárszerkezet jelentősen növeli a súlyt, de legalább van miben versenyeznie a gyártóknak.

Kényelem:

Nem elég ha a bukó zárt állapotban fogja a fejünk, nyitott üzemmódban is jónak kell lennie. Elvégre erre találták ki. Ezen felül a belső kialakítás is döntő jelentőségű. Egyrészt a belső anyagra gondolok, másrészt az arcpárnák formájára. Mindenkinek más alakú a feje, így igazából nem lehet egzaktul megmondani, hogy melyik sisak jó vagy rossz ebből a szempontból. Mindenképp próbáljunk fel többet. Hiába a legdrágább tetszik, lehet, hogy egy olcsóbb sisak sokkal jobban fogja a fejünk, kényelmesebb és így összességében talán nagyobb védelmet is ad.

Szellőzés:

Fontos, hogy jól szellőzzön a sisakunk, de azért túlzásokba nem szabad esni. Mindig legyen választásunk, hogy mennyire akarjuk az arcunkba érezni a menetszelet és egy igazán jó bukó tudja ezt.

Záró csat:

A hagyományos csatos és a dupla D-gyűrűs zár mellett kezd elterjedté válni a fogas, ún. gyors csatszerkezet. Hogy melyik a legjobb? Szerintem még mindig a D-gyűrűs, hiszen abban nincs mechanika, de a gyors zár is meggyőző. Válogassunk a kettő közül, ha lehet.

Plexi:

Mi motorosok, a plexin keresztül látjuk a világot, szóval fontos, hogy mire képes. Jó pár csúf dolog van, amivel meg kell küzdenie, mint például a karcok, a párásodás, a rugalmasság, a torzítás mentesség, UV sugárzás.

Kiegészítők:

Fontos ez is, hiszen a komfortért és a "minden egyben" elvért sokan szívesen nyitogatják a pénztárcájukat. Na persze az sem mellékes, hogy ha lesérül a bukó valamelyik alkatrésze, be lehet-e szerezni egy újat. A kiegészítők közül kiemelendő a több színű plexi, a beépített, lehajtható napszemüveg, állvédő, a cserélhető, kivehető és mosható bélés, beépíthető kihangosító szett, az orrvédő.

Homologizáció:

Fontos ez is, hisz az erre hivatott szervezetek minden egyes sisakot vallatóba visznek, mielőtt forgalomba kerülne. Ezáltal tudjuk, hogy nem a jó szerencsén múlik a választásunk, már ami a védelmet illeti. Az EU-ban ezt ECE2205-nek hívják, de országonként lehet más, például Németországban E1, a franciáknál E2 vagy spanyolhonban E9.

Ár:

Itt a felsorolásban most az utolsó helyen szerepel, de valljuk be őszintén, majdnem mindegyikünknél az első szempont egyike. Azért nem mindegy, hogy a pénzünkért mit kapunk, de ne törekedjünk a legolcsóbbra. Tudjátok, olcsó húsnak híg a leve. Viszont nem minden arany, ami fénylik.

LS2 DELTA

LSsisak

sisakocska

 

Jobb tisztázni az elején, az LS2 név alatt kínai gyártású bukók futnak, de a cég központja ettől függetlenül Spanyolország. Az 1989 óta piacon lévő gyár meglepően jó portékákat árul. Egy-két számot megosztanék: 270.000Nm-en folyik a gyártás, évi 2.500.000 darabbal, 100 fejlesztő és tervező mérnök irányításával, 2300 munkással a világ egyik legmodernebb gyártósorán. Ezen kívül, a kínaiság egyetlen egy dologban jelenik meg csupán, még pedig az árában. Többek közt felnyitható, divatos szóval élve flip-up sisak is szerepel az LS2 katalógusában, mely a Delta névre hallgat. Gyakorlatilag mindent tud, egyedül a kihangosításra nem gondoltak a tervezők. Annyi baj legyen, az anyagszerkezet, a bélés, a szellőzés, a plexi és a beépített napszemüveg, az egy újjal nyitható mechanika, a gyorskioldós csat, mind-mind szuper. És, ami fontos, a Földön létező összes homológ szabálynak megfelel. Külön jó pont, hogy extraként csomóféle színezett plexit rendelhetünk. Mindent figyelembe véve, teljes mellszélességgel állíthatom, az LS2 felnyithatója rendelkezik a legjobb ár-érték aránnyal a piacon.

Ár: 35.900 Ft
Súly: 1.550 g
Méretek: XS-XXL
Színek: fehér, szürke, fekete
+info: www.ls2helmets.com; www.motorparts.hu


NOLAN N103

Nolan

 

A moduláris sisakok között talán az olasz Nolan bukói a legnépszerűbbek és legösszetettebbek. Több is van belőlük (N100, N102), de az N103-as a legtutibb. A külső anyagszerkezet LEXAN-ból van, ugyanabból, amiből a plexik is készülnek. Nagyon rugalmas, így nagyon jó energiaelnyelő tulajdonságai vannak, emellett pedig szinte törhetetlen. A sisak mindennel rendelkezik, amivel csak lehet a lehajtható sötét plexitől a bombabiztos zárszerkezetig. Sőt, előre kiképezték a helyét az N-Com kihangosító rendszernek, melyre én még sosem hallottam panaszt, pedig jó párral találkoztam. Sokféle fényezésben és színben megtalálható, ha a pénz nem számít, talán a legjobb választás.

Ár: 78.500 Ft-tól (a fényezés pénz, és ez a Nolannél is így van)
Súly: 1.850 g
Méretek: XS-XXL
Színek: ezüst, fekete és szürke
+info: www.nolan.it; www.euromotor.hu


AGV LONGWAY

 

agv_sisak

 

Az AGV-vel mostaniban Rossi fején találkozhatunk legsűrűbben, de remélem ez nem jelenti azt senkinek sem, hogy az AGV sportbukókra specializálódott. Mert nem! Teljesen nyitott, zárt utcai és persze felnyitható sisakja is van az olasz cégnek. A moduláris fejfedőjük a Longway névre hallgat. Fejemre húzva, meglepően tapasztaltam, hogy felnyitva is milyen jól fogja a fejem. Abszolút nem érezni a biztonság hiányát, lehajtva pedig pláne nem. Kicsit az állrész közel volt a számhoz, de szerintem én vagyok gyári hibás. A zárszerekezet egy gombbal, így egy ujjal használandó. Könnyen jár, nem akad és igen egyszerű. A gomb persze jól el van rejtve, véletlenül nem tud kinyílni. A plexi és a mechanika jónak tűnik, ráadásul kapunk le-fel hajtogatható, külső napszemüveget is. A bélés kivehető és mos(at)ható, amúgy pedig kényelmese, jó viselet. A csatja hagyományos, ez az egyedül, amit lecserélnék, de egyébként hibátlan a bukósisak. Kicsit recseg-ropog, ha oldalról nyomogatjuk, de nem kell nyomkodni, nem arra való. Ár-érték arányban kitűnő, vegyük számításba, ha flip-up-ot akarunk.

Ár: 47.900 Ft
Súly: 1.730 g
Méretek: XS-XXL
Színek: fehér, szürke, fekete
+info: www.agv.com; www.shox.hu



SCHUBERTH C2

kupak

Le se tagadhatja, hogy német, de hát hogy is tehetné, ha mindenki ismeri. A Forma1-ben is népszerű és persze a motorosok között is. Német, tehát a legjobbak közül való. A Schubert fixa ideálja a csendesség és a C2-es 86,5dB-elt produkál 100km/h-nál. Ennél már csak a BMW sisakja (86dB) halkabb kicsit, illetve az új C3-as Schubert (84dB). A csat két irányban rögzített (a másik rögzítési pont a sisak hátulján van, hogy ne tudjon a pánt előre elmozogni) és dupla D-gyűrűs, tehát abszolút etalon. Pozitív még, hogy gondoltak a szemüvegesekre is, így az okuláré szára kényelmesen befér a bukóba.


Ár: 114.500 Ft-tól
Súly: 1710 g
Méretek: XS-XXL
Színek: 13 féle színben (ebből 6 egyszínű)
+info: www.schuberth.com; www.euromotor.hu



SHOEI MULTITEC

shoei

 

A japán Shoei-t nem hiszem, hogy bárkinek is be kéne mutatni. A világ legjobb sisakjai között jegyzik, általában az Arai-val egy lapon. A Multitec egy különleges, egyedi anyagokat felvonultató, alapvetően üvegszálas sisak. A biztonságot növeli a dupla D-gyűrűs csat és az igen széles látószöget nyújtó, párásodás és a teljes mértékben torzítás mentes plexi. Ha minden igaz, a bukó mellé kapunk egy progresszívan sötétedő plexit és egy zajcsökkentő szettet is. A súlyára sem lehet panaszunk, kicsivel haladja csak meg a 1,5kg-ot.

Ár: 113.200 Ft-tól
Súly: 1.590 g
Méretek: XXS-XXL
Színek: piros, kék, fehér, fekete, ezüst, antracit, gyöngyház
+info: www.shoei-europe.com; www.imet.hu


SHARK EVOLINE

EvolineSLV

 

 

A Shark nyitható sisakjánál a funkció nagyon komoly szerepet kapott. Gondolok itt arra, hogy az ember konok, és úgy is közlekedni fog a sisakkal nyitott állapotban is. Már pedig ilyenkor a legtöbb nyitható sisak, a felhajtott állrész miatt olyan, mint egy vitorla. Ráadásul a magasra került súlypont miatt kellemetlenebb viselet. A Shark állrésze teljesen a tarkó mögé hajtható, mely teljesen igazodik a sisak vonalához. Így megmarad az áramvonalasság és a súlyponttal se lesz problémánk. A zárszerkezet, ami ezt a trükköt végre hajtja, rozsdamentes acélból készült. A bukósisakra 5 év garanciát vállal a gyár, ami ígéretesnek tűnik. Természetesen a bélés kivehető, mosható, fel-le hajtható napszemüvegünk van, a szellőzés tökéletes és a zajtól sem fogunk megőrülni. Egyedül a súlya problémás, majdnem 2kg.

Ár: 89.900 Ft
Súly: 1.900 g
Méretek: XS-XL
Színek: 7 színben
+info: www.shark-evoline.com; www.yamahacity.hu



AIROH MATHISSE COLOUR


Airoh_Mathisse

 

Neve ellenére az Airoh nem japán, hanem olasz gyártó. Európában sokan ismerik és szeretik, hiszen igen kedvező árával és igazán széles palettájával minden motorosnak kínál kupakot. Sőt még gyerekeknek is találunk „Ajró” sisakot, ami nagy szó. A sisak formája elég modern, el tudnám képzelni a 2010-es SWAT kommandósok széria felszereléseként. Ami miatt ez biztos nem következik be, hogy a zárszerkezet elég egyszerűnek tűnik, így egy komolyabb ütést nem biztos, hogy átvészel. Persze ez nem azt jelenti, hogy közben nem védi meg gazdája fejét, hiszen az EU-s szabványt abszolút teljesíti. Nem tudnék igazán mit kiemelni a Mathisse-szal kapcsolatban, így a piacon valahol alul középre tudnám belőni. Azoknak jó választás, akik még egy elfogadható minőségű, de nagyon olcsó flip-upot keresnek. Viszont az olcsóságnak van némi ára, így készüljünk fel rá, hogy a plexi párásodik, a mechanika néha nehezen jár, és a szélzaj fogalmát is meg fogjuk ismerni, ha esetleg eddig nem tudtuk volna, mit jelent. Jó pont viszont, hogy a plexi karcálló, a belseje pedig kivehető és így persze mosható. Magától sajnos ez sem mosódik ki.


Ár: 35.990 Ft (akciósan láttam 25.200 Ft-ért is)
Súly: 1480g
Méretek: XS-XL
Színek: fekete, ezüst-fekete, személyre szabott
+info: www.airoh.hu



GIVI X.01

givi-x01


 

A felsorolt buksisakok közül a Givi-é egy kicsit kakukktojás. Igazándiból nem is felnyitható, de mégis betettük, mert megér egy misét az X.01. Az ő trükkje a következő: két féle állrészt kapunk hozzá: egy nyári krossz szerűt és egy hagyományos zárt, egy ponton szellőzőset. Így gyakorlatilag nem is kettő hanem három bukónk van egyszerre, mivel ha akarjuk szabadon is hagyhatjuk az állunk (még mindig nem ajánlom). Ezen kívül a fejtető szellőzővel is lehet variálni egy ki-be rakható takaró elemmel. Amúgy kapunk még beépített napszemüveget, kivehető-mosható bélést és egy elég egyedi formavilágot. Ráadásul könnyű is, hiszen kicsit kevesebb mint 1,5 kg.

Ár: 87.200 Ft
Súly: 1.490 g
Méretek: XS-XL
Színek: fekete és ezüst
+info: www.xzero1.com; www.shox.hu



BMW SYSTEM 5

BMV_sisak

 

Az első felnyílós BMW sisakok 1981-ben jelentek meg és azóta közel 1millió darab fogyott belőlük. Ahogy a BMW márkánál lenni szokott, ez a sisak az egyik legkifinomultabb a piacon. Különös gondot fordítottak az aerodinamikára és még jobban odafigyeltek az aeroakusztikára (magyarul csendességre). A felnyíló sisakok közül talán a BMW bukója a leghalkabb, 100km/h-nál 86dB hangerőt produkál. Fontos ez, hiszen a sisakot teljes mértékben előkészítették egy extraként megvásárolható bluetooth kommunikációs szettre (navigáció esetében a Garmint szereti), ami szerintem még a NASA-val is képes kapcsolatot teremteni. A külső héjszerkezet egy ún. duroplasztikus (hőre keményedő) anyagból készült, mely karbon-kevlár szálakból és üveg szállal erősített műanyagból áll. Ezen felül még 6 polisztirol réteg szavatolja a kívánt energiaelnyelő képességet. A sisakbelső pedig 8 külön álló részből, melyek nagy része DuPont Coolmax anyagból készültek.

Ár: 130.000 Ft
Súly: 1.690g
Méretek: XS-XL
Színek: kék, ezüst fehér, magnézium színű, fekete (matt és fényes), három színű (tricolor), ezüst és piros
+info: http://bmw-motorkerekpar.hu



CABERG RHYNO

caberg

 

 

Félre értés ne essék, ez sem kommandós sisak, bár kétségtelen, hogy leginkább Dred bírót alakító Stalone fején mutatna a legjobban. Az olasz Caberget sokan szeretik, na hát persze, hogy azért, mert vékonyan fogott a filcük az árcédulán. A Rhyno ebben a tekintetben hasonló az Airoh-hoz, talán egy picivel jobb csak. Szériaként kapunk egy kívülről állítható sötét plexit, mely 98%-ban szűri az UV-t (vigyázat, egyetemistáknak utó vizsga ellen nem hatásos). A szellőzése korrekt, a belseje kivehető és mosogatható. A csat gyors záras, ez jó pont. A külső héj policarbon, mely nem földön kívüli technika, de az ECE2205-öt teljesíti. A Caberg egy kis plusz pénzért kínál egy másik felnyithatót is, aminek az állrészét teljesen le tudjuk műteni, jet (nyitott) sisakot kreálva ezzel. Tudjátok, nem ajánlom!


Ár: 39.900 Ft
Súly: 1.776 g
Méretek: XS-XL
Színek: fényes ezüst, matt fekete, fényes fekete
+info: www.caberg-helm.com; www.motoroazis.hu

Itt tennék említést a Nolan új, N43 AIR nyitott túramotoros sisakjáról. Úgy gondolom, hogy ez a sisak szinte minden stílusú motorosnak megfelelő és a lehető legnagyobb kényelmet adja a használata során. Részletesen itt olvashatsz a tesztről: http://www.onroad.hu/motor/bemutato/1591/ valamint a http://www.onroad.hu/teszt/tartosteszt-nolan-n43-air-bukosisak.html

Ára : 64.500 Ft.

NOLAN_N

Pár szót röviden a sisakok héjáról, szerkezetéről.

A gyártás során használt anyagokat alapvetően két csoportra oszthatjuk, termoplasztik, magyarul hőre lágyuló műanyagok, illetve kompozit, vagyis társított anyagok. A két anyagfajta különböző tulajdonságokkal rendelkezik, de más technológiával is álítják elő belőlük a sisakokat. A termoplasztik esetében a héjat fröccsöntik, a másik esetben pedig laminálják.

Mint fentebb már említettük, a termoplasztik héjak alapanyaga a szerves polimer, ami hőre lágyuló, melegen jól alakítható. Ezzel a technikával nagy tömegben, olcsó technikával lehet előállítani fröccsöntéssel héjakat.  A polimer műanyagoknak két csoportját használják sisak héjnak, a polikarbonátot, és az ABS-t. A Generál Electric módszerével gyártott szintetikus polikarbonát kereskedelmi neve a Lexan, többnyire ezt használják a bukósisak héjának fröccsöntéséhez.

Tekintettel arra, hogy a polikarbonát tiszta vegyületként átlátszó, ezért alkalmas plexi gyártására is, de a gyártás során anyagában könnyen színezhető is.  Az ilyen héjaknak hátránya, hogy viszonylag vastag héjat kell ahhoz készíteni, hogy megfelelő szilárdságú legyen a sisak, ez pedig súly növekedésével jár.

A kompozit jelentése „társított”, vagyis különböző tulajdonságú anyagokat használnak fel a gyártástechnológiában. Ezeknek a héjaknak az alapja valamilyen hőre keményedő, kétkomponensű epoxigyanta, aminek szilárdági tulajdonságait üveg, karbon vagy kevlár szövet laminálásával erősítik. Minden anyagnak vannak kiemelkedő jó és kevésbé jó tulajdonságai, az üvegszál szívós, nagy szilárdságú, viszonylag olcsó, a karbon kedvezően könnyű, viszont rideg, repedésre hajlamos, a kevlár a legerősebb, szilárdsága az acél ötszöröse, de az UV sugárzás roncsolja a szerkezetét. Általában a három anyagot együtt használják, egyesítve a pozitív tulajdonságokat.

Sisak választásánál óvakodjunk a becsapós reklámoktól, pl. „polikarbon” – kémiában, vegyiparban ismeretlen fogalom, „ABS kompozit”, „polikarbonát kompozit”  - kb. az jelenti, mint a fából készült vaskarika.

A http://sharp.direct.gov.uk/ - re kattintva megtekintheted az angol közlekedési minisztérium tesztjeit a leggyakoribb sisakokról.

Persze ne gondoljuk, hogy csak a héj a fontos, a belső része a sisaknak is sokat számít. Hisz ez az ami közvetlenül érintkezik a hajunkkal, fejbőrünkkel, arcunkkal, de itt található a szövet és a héj között az az anyag is, ami felfogja, és nagymértékben csökkenti a fejre érkező erőhatásokat. Véleményem szerint csak olyan sisakot érdemes választani (már a középkategóriások között is egyre több van) melyből ki lehet venni a belső részt, ami feltétlen mosható legyen!

Már mindent tudunk a sisakról, ismerjük a héját, belsejét, fajtáit, tájékozódtunk a nekünk tetsző és megfelelő típusról, a sok tudással felvértezve elindulunk új kupakot vásárolni. Itt is vannak buktatók, melyet érdemes figyelembe venni!

Mindig tartsd észbe, hogy a sisak a legfontosabb és egyben kötelező védelmi felszerelésed, melyen (ezt mondjuk mindenhol le fogom írni) nem szabad spórolnod! Tartsd figyelembe, hogy a sisakoknak minden féle fejformára jónak kell lennie, így elképzelhető, hogy kis időbe telik, mire megszokod, kényelmesnek találod! Szóval, amelyik sisak a próbán kényelmes, kellemesen laza, szellős, azt azzal a lendülettel miután megpusziltad szereteted jeléül, tedd is vissza a polcra, mert az nem a Te sisakod lesz!

Hogyan válassz sisakot.

 

1.

A fül fölött mérd meg a fejméreted, ez rögtön egy támpont, hogy milyen méretek között keresgélj. Ha esetleg éppen nincs a méreted, ne vásárolj meg egy esetleg kevésbé tetsző típust, várj és rendeltesd meg az eladóval a neked tetsző változatot.

2.

Próbáld fel a sisakot, állítsd be a szíjat, a csatot úgy, hogy a szíj és az állad közé két ujjad beférjen. Ne kapd le rögtön, inkább sétálj benne, ha lehet legalább 10-15 percig viseld. Ha egy kicsit pockos az arcod nem baj, a használat során tágulni fog a belső rész, és felveszi a fejed formáját.

3.

Próbáld meg (vagy kérj segítséget) a sisakot a fejeden mozgatni. Az nem fordulhat el semerre sem, akkor jó, ha a fejed együtt mozdul a sisakkal. Ha a plexi egy ilyen tekerésnél a tarkódra kerül, feltehetőleg a sisak nagy lesz, Te pedig nem fogsz látni, bár a szemed tökéletesen „védve lesz”! Utána billentsd a fejed előre és hátra, a sisak ekkor sem lötyöghet a fejeden!

4.

Ellenőrizni kell, hogy a sisak egy baleset során, a fejeden marad-e? Billentsd a fejed előre és társad hátulról erősen, de óvatosan a kép szerint tartsa meg a sisakod. Próbálj a fejed mozgatásával egy távoli pontra nézni, ha ez sikerül, vagyis mozog a fejed egy kicsit is a sisakban, nem jó a mérete.

Új sisak vásárlása előtt érdemes a kinézett példány tulajdonságai után olvasni, teszteket átnézni!

 

Protektorok

avagy a modernkori "motoros lovagok" páncélzata

csontvz

A csontváz (latinul sceletum) tapadási helyet biztosít és megtartja a gerincesek izmait. Passzívan részt vesz a mozgásban, fontos szerepe van a vérképzésben is. A felnőtt emberi csontváz körülbelül 206 darab csontból áll. Az újszülöttnek 270 csontja van. A csontok száma a születés után még növekszik (osszifikáció), a serdülőkor során azonban a csontok száma csökken, ahogy bizonyos csontok egybeolvadnak. Előfordul, hogy valakinek 1-2 darabbal több vagy kevesebb csontja van, ez az életkortól és genetikai tényezőktől is függ. Pár kivétellel mindegyik csont páros. A csontok között megkülönböztetünk hosszú, rövid, lapos, és szabálytalan csontokat. A csontokat ízületek vagy varratok kapcsolják össze. A csontok rugalmasak, de szilárdak. Lényegében minden csont egy-egy szervnek tekinthető, aminek megvan a szerepe a csontváz rendszerében. Protektorokkal, védőruhával óvhatjuk meg csontjainkat a törésektől.

Már hadakozó őseink is rájöttek, hogy az ütések, vágásokkal szemben különböző ruházattal védeni tudják magukat. A tapasztalatok és az idők  során kialakult a páncél.

pncl

P9096723

 

Ha valaki megnézi a jelenlegi védőfelszereléseket, protektorokat és őseink páncélzatát, rengeteg hasonlóságot fedezhet fel közöttük. Mint akkor, most sem éppen kényelmes viselet egy ilyen komplett protektor (páncél) rendszer, vagy motoros bőrruházat, de adott esetben életet vagy egészséget menthet.

Tehát a protektor. Olyan szerkezet amely bukás esetén a környezetének csapódó csontos testrészeket (pl. ízületek és gerinc) védi. Nem jelent teljes védelmet, csak a káros hatásokat mérsékli.

Kemény hélyszerkezet illetve összenyomható rugalmas, vagy képlékeny szerkezetek növelik becsapódáskor a lassuláskor megtett utat (néhány cm, vagy mm), azaz csökkentik a testrészre ható erőt. Fontos az erő fel és leépülésének üteme. A jól kifejlesztett protektor "működése" során úgy építi fel és le az erőt, ahogyan azt a csont, és ízület a legjobban elviseli.

A protektor lehet olyan is, hogy végleges alakváltozást szenved, tehát "használat" után el kell dobni. ( pl. a bukósisak)

Típusok:


-bokaprotektor
-térd és lábszárprotektor
-csípőprotektor
-hát és gerinc (+medence) protektor
-vállprotektor
-könyékprotektor
-mellkasprotektor
-kézfej, és csukló izületeinek protektorai (kesztyűben)
-nyaktámasz iszonyú kényelmetlen viselet, de hasznos)
-bukósisak
-maga a motoros ruha anyaga (védi a bőrfelületet a horszolástól, a széltől, az esőtől, a hidegtől stb...)

Elmondható, hogy a protektor bizonyos, vagy jelentős kényelmetlenséget okoz a viselőjének, amelynek jórésze megszokható.

A protektorok nem nyújtanak 100%-os védelmet, csak csökkentik a sérülések mértékét, és csak bizonyos erőhatás tartományban hasznosak. (nem védenek pl. a szalagkorláttal, a nagy nagy masságból történő zuhanással, vagy a frontális ütközéssel szemben) Hasznuk inkább abban rejlik, hogy egy esetleges pl. szilánkos boka, vagy könyéktörést megúszunk egy ficammal, vagy zúzódással...

Speciális protektor a légzsák, ami vagy a motoros felsőruházatban, vagy magában a motorkerékpárban van elhelyezve.

Előbbi zuhanáskor kinyílik, védi a hátat (gerinc) a medencecsontot, és a nyakat. gyakorlatilag zuhanáskor egy légpárna, csapódáskor egy támasztó szerkezet(nyakcsigolyák).


Utóbbi a frontális ütközéskor próbál védelmet nyújtani a másik jármű szilárd fém részei okozta végzetes sérülésekkel szemben.

Összegzés: a ptrotektorok nem fogják megmenteni az életedet, csak "kisebb" bukásoknál mérséklik a sérülések mértékét. Az, hogy mit értünk "kisebb" bukásnak vitás, egyetlen bukás sem tréfa.

M i n d i g  v i s e l j  p r o t e k t o r o s  r u h á z a t o t !

A nyakcsigolya védelme

A modern protektorok már szinte mindenhol védenek, van gerinc, könyök, váll, csípő protektor, bakancs vagy csizma a lábunkra, sisak a fejünkre. Most már legfeljebb csak a nyakunkat törhetjük ki, mert nekünk nincs fejtámlánk mint az autósoknak.

A sisak súlyával megnövelt terhelés elnyelését oldja meg a nyakcsigolya protektor , mely a fej hátrahanyatlásából, oldalra csapódásából adódó sérülésekkel szemben  védi a gerincünket. Ha használod ezt a protektort, úgy még jobbak az esélyeid a tolószék mentes öregséghez.


http://videoklinika.hu/video/nyaki_serulesek

 

A BMW és a KTM motorgyárak közösen fejlesztettek ki egy biztonságtechnikai szerkezetet, amellyel a motorkerékpárosok nyaki sérülésének kockázatát lehet csökkenteni egy esetleges baleset során.

A szénszálból és titánból készült gallér - a bukósisakkal kiegészítve - megakadályozza, hogy a motoros feje extrém módon előre hátra, illetve oldalra billenjen egy esetleges ütközés vagy esés során.

nyak

 

nyak2

 

Az EVS, elismert ortopéd-specialistákkal együtt dolgozta ki az RC Evolution nyakvédőt. A nyakvédő könnyedén kivédi a legsúlyosabb sérüléseket, amelyeket a nyaki csigolyákra és gerincre nézve végzetes. A RC Evolution a legtökéletesebben passzol az ember testéhez, ezért is választható több méret. A beállítási lehetőségeknek köszönhetően és könnyed súlyának, a nyakvédő kimondottan kényelmes viselet, a maximális védelem mellett. Szellőzési rendszer pedig, a nagyban segít a test hűtésében.

 

Anyaga: 85% poliuretán, 5% Etilén – Vinyl - Acetát hab, 5% poliuretán hab, 5% szintetikus bőr.

Méretek: ’’M’’ / 45-68kg; ’’L’’ / 68-84kg; ’’XL’’ / 84+ kg, felettieknek. Sajnos nem olcsó és gyanítom nem is lesz ebben a formában gyakori látvány egy közúton közlekedő nyakában, az ára akciósan is 50.000 Ft.

Dainese nyakcsigolya védő protektor, meggátolja a fej hirtelen elmozdulásától keletkező sérüléseket, töréseket, mert azt ugye tudjuk, hogy a nyakcsigolya sokkal sérülékenyebb mint a gerincoszlop. Ára: 14.000 Ft.

nyak1

 

Dainese 6 részből álló rögzítő szalagos nyakcsigolya védő protektor.  Ára: 17.500 Ft.

nyak22


Dainese 6 részből álló nyakcsigolya védő protektor, meg gátolandó a fej hirtelen elmozdulásától keletkező sérüléseket, töréseket. Ára: 16.500 Ft.

nyak31

 

A film végén egy rövid animáció bemutatja, hogyan

működik a nyakcsigolya védő.

"lufis" változat

 

http://videoklinika.hu/video/lebenulni_egy_eletre

 

Természetesen nem kötelező viselet a nyakcsigolya védő sem, egy változatát a kórház is kiutalja.

 

A törzs védelme

Az ember testének a nyak után következő tömeges része, amely fenn és oldalt a felső, lenn és oldalt az alsó végtagokat hordozza. Felső lágy és csontos részek (gerincoszlop, bordák, szegycsont) által képzett ürege a mellüreg, amelyben a nyelőcső, a tüdők és légcső, nemkülönben a sziv foglalnak helyet. Ezen részt a rekeszizom (musculus phrenicus) választja el alsó részétől, az u. n. hasüregtől. A has (abdomen) a bordák széleitől és a szegycsont végétől kezdődik s tart a medencéig, pontosan ennek a határvonaláig (linea terminalis) vagyis azon vonalig, amely a régebb értelemben vett nagy medencét a kis medencétől (a tulajdonképeni medence) elválasztja.

A hasürben szintén nevezetes belső életművek vannak, ilyenek: a gyomor, a máj, a vesék, vékony- és vastagbelek. A hasüregben futnak a nagy vérerek és a gerincoszlop két oldalán az együttérző idegrendszer dúclánca is. A medencében a hólyag, a végbél és nőben a méh és petefészek is található.

Ha a fenti tudományos szövegen átrágtad magad, láthatod, hogy  itt találhatóak életfontosságú szerveink, melyek sérülése könnyen végzetessé válhat. Ráadásul testünket mikor "megtevezték" nem gondoltak arra, hogy egyszer milyen mechanikai hatásokat kell majd kibírnia. Tervezésekor felkészítették az alkotók futásra, mászásra, ugrásra, egymás és állatok  elleni harcra, kisebb törések, ficamok öngyógyítására, de 80-200 km/órás kemény tárgyakkal való ütközésekre, aszfalton történő több méteres csúszásokra nem! A tervezés során kimaradt védelmi rendszerünket a tudomány segítségével nekünk kell pótolnunk. A motoros védőruhát tervezők a korai páncélok mintájára, modern anyagokból készítették el a védőfelszereléseket.

Gerinc protektor

A gerincoszlopot gyakran az "élet oszlopának" is nevezik, mivel testünk egészére kihat helyes, vagy helytelen működése. Gyakorlatilag az egész testet a gerinc tartja, erre vannak felfűzve végtagjaink, fejünk, de szinte az összes belső szervünk működése is összefüggésben áll vele.

A törzs vázát a gerinc vagy csigolyaoszlop alkotja. Az emberben ehhez 12 pár borda (costae) ízesül, amelyeket elöl a szegycsont (sternum) kapcsol össze. Ezek közül csak a felső hét pár borda valódi borda, mert ezek egyenként ízesülnek a szegycsonthoz. Az ez alatti három pár borda úgynevezett álborda, amely porcosan összekapcsolódik, és együtt nő a szegycsonthoz, míg az utolsó két pár borda egyáltalán nem ér a szegycsonthoz ezek az úgynevezett lengőbordák.

A gerinc csigolyákból áll. A csigolyák felépítése: a has felé eső részük tömör csigolyatest, a hát felé eső részükön találjuk a gerincvelőt védő csigolyaívet, amelyen a tövisnyúlványt és a két harántnyúlványt különböztetjük meg. Összesen 33-35 csigolyánk van: 7 nyaki, 12 háti, 5 ágyéki, 5 keresztcsonti és 4-6 farokcsigolya. A nyakcsigolyák csigolyateste kicsi, és harántnyúlványaik tövében egy-egy kis lyukat láthatunk. Két fejbe futó artéria halad itt (arteria vertebralis). A hátcsigolyákat onnan ismerhetjük fel, hogy csigolyatestükön és harántnyúlványaikon van a bordák ízesülési helye. Az ágyékcsigolyák csigolyatestei feltűnően nagyok, a csigolyák maguk is vaskosak. Míg a csigolyatestek zöme több irányú hajlást tesz lehetővé,a keresztcsonti és a farkcsontcsigolyák összecsontosodtak (synostosis).

gerinc

Minden egyéb szöveg helyett olvassuk el egy felhasználó tapasztalatát, miközben tesztelt egy gerincprotektort. Forrás: www.topbike.hu

" A Honda Karasna megtisztelt bennünket azzal, hogy mi tesztelhetjük elsőként élesben ezt a professzionális kidolgozású és minőségű terméküket.

geric


A teszt sokkal élesebbre sikerült, mint terveztük. A helyszín a Hungaroring volt, egy nyálkásnak induló, de a végére egész meleg napon. Reggel 9 órakor még borult idő és 10 fok körüli hőmérséklet fogadott minket. Úgy gondoltuk sebaj, nem fogunk meghátrálni. Levettük a trailerről a motorokat és elkezdtünk öltözködni.

A ruha alá természetesen (és hál’ Istennek) felkerült a hátamra a gerincprotektor. Megmondom őszintén nem nagyon szerettem idáig a gerincprotektorokat, mert úgy gondoltam csak akadályoz a vezetésben, és az amúgy is szűk ruha alá kényelmetlen és meleg lesz.

Ezen gondolatmenetem az első másodpercekben megdőlt. Nagyon kényelmes volt. Nem is gondoltam volna, hogy egy ilyen merevnek tűnő műanyagdarab ilyen kényelmes lehet. Teljes mértékben felveszi a hátad formáját és észre sem lehet venni, hogy ott van és teszi a dolgát, ha kell.

A kialakítás miatt tökéletesen szellőzött a cumó és elmaradt a várva-várt izzadás is. A pólómból nem kellett 5 liter vizet kicsavarni az igencsak izzasztó menet után, sőt kevésbé izzadt le a hátam, mint nélküle, mert nem közvetlenül rám tapadt a bőrruha.

Szóval miután megtörtént az öltözködős rész és lenyomtam az első 20 perces menetet, úgy gondoltuk állítgatunk a verda futóművén, mert nem igazán éreztem jónak.

Vagy ez volt végzetes hiba, vagy én b@sztam el nagyon valamit, de a kilencedik kanyar hupliján átugrottam a motoron és a következő emlékem, hogy hátba vág a motor és egy óriási nyilalló fájdalom hasít belém. A kavicsban gondolkodva elkezdtem volna lefelé vetkőzni, de nemigazán ment egyedül. A mentőautóba még be tudtam ülni, de a kiszállás már nagyobb fájdalmakat okozott.

A vizsgálat után kiderült, ha nem lett volna rajtam a Dainese Back Shield, most vagy nem írhatnám ezt a cikket, vagy tolószékből diktálhatnám esetleg. „Csak” a vállamat kellett műteni, mert azt hátulról csak a Dainese bőrruhám ( A tesztjét hamarosan olvashatjátok) védte, mely összetartotta és így a csontok nem roncsolódtak, csak az ínszalagok. Azokból viszont egy sem maradt épen. A kórházban kaptam 3 csavart meg egy vasdarabot a vállamba, na meg 4 hónap kényszerpihenőt, ami egyáltalán nem mellékes.

A perec után a protektoron semmiféle sérülés nem keletkezett azt a horzsolást leszámítva. ami a ruhám zipp-zárjának szétszakadásakor, csúszás közben keletkezett. A hibátlan minőségű anyagok felhasználásának eredménye képen a sérülés alig észrevehető.

srlt_gerinc

Összegzés: Ez a protektor nem csak papíron teljesíti az összes normát, aminek meg kell felelni, itt a bizonyíték és nem az ígéret, ahogy ez hangzott egy ismert reklámban. Nyugodtan rábízhatod az életedet, az enyémet megvédte. Ezúton is szeretném megköszönni a saját és családom nevében a Honda Karasnának, hogy tesztelhettem ezt a kiváló gerincvédőt, mivel neki(k) köszönhetem az életem.

A termék ára: 29.400 Ft, ami bőven megéri az árát (gondolj csak bele mennyit ér az életed!!!)"

Gerincprotektort szerencsére már elérhető árban beszerezhet mindenki magának, érdemes válogatni a lehetőségek között.

A mellkas védelme

A mellkas (thorax), a mellcsont, bordák és a bordáknak megfelelő háti gerincoszlop alkotják; az e csontok által közrefogott tér a mellüreg. A  mellkas nagyjából véve hordóalaku, fent és lent tág nyilással, külső fala majdnem lapos, oldalsó fala a bordák hajlásának megfelelőleg domboru, hátulsó falán pedig a gerincoszlop mély benyulást alkot. Fent szűkebb, mint alul, legtágabb valamivel a közepe alatt, ahol körülbelül 65-76 cm. körforgata van.

mellkas

A bordák karcsú, abroncsszerű, többszörösen hajlított képződmények. A gerinccel és a szegycsonttal a lágyrészes mellkas szilárd vázát alkotják. Hátsó végükkel a csigolyákhoz, mellső végükkel pedig a mellcsonthoz kapcsolódnak. Minden csigolyához tartozik egy bordapár, tehát összesen 12 bordapár van. A mellcsonthoz közvetlenül kapcsolódó bordákat valódi, a közvetetten csatlakozókat álbordáknak  nevezzük. Az utolsó két borda a mellcsonthoz sem, és a felette lévő bordákhoz sem ízesül, ezek a lebegő vagy repülő bordák. A mellkasban az elsőtől a hetedikig a bordák hosszabbodnak, a nyolcadiktól a tizenkettedikig pedig rövidülnek. Alakjukat tekintve: lapjukra, élükre és saját tengelyük körül görbültek.

A bordák alkotta mellkas védi a mechanikai behatásoktól két tüdőnket, a szívünket és a nagyereket, s meglepő módon kevesen tudják, de a máj és a vesék is a bordák alatt helyezkednek el. Az említett szervek mechanikai védelme mellett a mellkas segíti a légzést és a vérképzésben is jelentős szerepet tölt be.

http://videoklinika.hu/video/mellkasi_serulesek-_veszelyben_a_motorosok

 

Rib-Protector

borda protektor

nagyvas

mellkas protektor

A kulcscsont és a végtagok védelme

http://videoklinika.hu/video/motorral_jarsz_igy_torheted_ossze_magad

A kulcscsont speciális helyzete miatt csak önmagában védőfelszereléssel nem védhető (én nem találtam erre alkalmas eszközt), ezért más eszköz kombinálásával oldották meg. Ilyen pl. a fent már bemutatott nyakcsigolya protektor, illetve a protektor ing.

A kulcscsont (clavicula) a vállöv páros csontja. Kettős ívű csont, amely az álló emberben vízszintes helyzetű. A felkart köti össze a törzzsel. A kulcscsont törését követő forradás során az újonnan képződött csontszövet nyomást gyakorolhat a kulcscsont fölötti idegekre (nervi supraclaviculares), tartós, azonos oldali nyaki fájdalmat okozva.

kulcscsont

 

A végtagok (karok, lábak) védelme

 

http://videoklinika.hu/video/brutalis_roncsolas-_vegtagserulesek_motorbalesetnel

Egy esetleges bukásnál a végtagjaink fokozott veszélynek vannak kitéve. Egyszer azért, mert a kezünket önkéntelenül is letesszük, és megpróbálunk vele megtámaszkodni, ami nagy sebességnél biztosan nem fog sikerülni, illetve mind a karunk, mind a lábunk mint egy ostor, több alkalommal is odacsapódik az aszfalthoz.

 

A felső végtag csontjai négy részből állnak: a vállöv, a felkar, az alkar és a kéz csontjaiból.

felsvgtag

A vállövet két csont alkotja: a kulcs- és a lapockacsont, melyek a mellkas felső kerületét fogják közre.

A felkarcsont hosszú, csöves csont. Felső végrészén egy úgynevezett fejet találunk, melyen két gumó szolgál az izmok tapadására. A felkarcsont feje a lapocka ízárkába ízesül. Ez a vállizület háromtengelyű gömbizület, melyben a felkar hajlítása és feszítése, a testhez közelítése és távolítása, továbbá saját tengelye körüli forgatása jöhet létre.

Az alkar két csontból áll: a sing- és orsócsontból. A singcsont a kisujj, az orsócsont a hüvelykujj felőli oldalon helyezkedik el. Minkét csont hosszú, csöves csont. Alsó végükön a jól tapintható csuklónyúlvány található, ami könnyen eltörhet.  A singcsont felső végén kampó alakú kiemelkedés van, amit könyöknek nevezünk.

A kéz három részből áll: a kéztő, a középkéz és az ujjak. A kézen megkülönböztetünk kézháti és tenyéri felszínt. A kéztő két sorban elhelyezett, négy-négy apró csontból áll. A kézközépet öt csont, az ujjakat összesen 14 csont alkotja. Minden ujjon 3 ujjpercet különítünk el. Ez alól kivétel a hüvelykujj, melynek csak két ujjperce van. Az utolsó ujjpercet körömperecnek nevezzük. Az ujjak a gyakorlati életből nyerték nevüket. A fogás és mindennapi életünk elengedhetetlen része, gondoljunk csak a komputerezésre, higénére.

kz

Karunk védelmére a tervezők kialakították a könyök protektorokat, míg a kezünket a motoroskesztyű védi. Könyök protektorokban találhatunk csuklós kivitelt, mely valamennyire a fel és alkart is védi, és egyszerű a könyökre rögzíthető változatot is.

MSR11

könyök és alkar védő

Sokan azt gondolják, hogy egy sí kesztyű, vagy egy egyszerűbb bőrkesztyű elég a kéz védelmére. Ez bizony nagy tévedés, és ha a rücskös aszfalton csúszva tapasztalod meg, hogy milyen, mikor a kesztyű bőröddel együtt kopik le, az már kellemetlen élmény lesz. Arról már nem is beszélve, hogy szinte biztos, hogy a reflexeid miatt elsőként a kezed fog földet érni.

Egy motoros kesztyű pontosan azokon a helyekn van megerősítve, melyek egy esés esetén az aszfalthoz csapódnak, vagy azon csúsznak. Arról már nem is beszélek, hogy a kesztyű nem csak az eséstől védi a kezedet, de a korai reuma kialakulásától is. Javaslom, felejtsd el az annyira népszerű ujjatlan kesztyűket, már nyári változatban is kapsz olyat, mely szellőzik, de protektorok is megtalálhatóak benne.

keszty

srlt

Kesztyű protektoros része aszfalton történő csúszás után.

Rengeteg fajta, típusú kesztyű létezik, erre itt nem térnék ki, de jegyezd meg, a jó motoros kesztyű nagyon fontos része a felszerelésednek!

Medence

A medence összeköttetést képez a törzs és az alsó végtagok között. Három fő csontból és a gerinc végéből áll. A női és a férfi medence között különbség van, amely szülésnél fontos tényező. Helyet és védelmet biztosít az alhasban a nemi szerveknek és a húgyhólyagnak (vesica urinaria). Tapadási felületet biztosít olyan erős izmoknak, mint például a nagy farizom (musculus gluteus maximus).

A gerinc végét egy jól megválasztott gerincvédő, míg magát a medencét, combot erre tervezett párnázott motoros alsó védi.

4167_14491_b

Felsőtested és a felsővégtagod védelmére választhatsz egy jó motoros kabátot, melybe gyárilag beépítették a protektorokat, de már elérhető áron beszerezheted a protektoringet is. Melyik a jobb választás? Erre én nem tudok felelni, szerintem ez már pénztárca és komfort tűrő képességeden is múlik. De az biztos, hogy a fentiek alapján érdemes valamelyik változat mellett letenni a voksod. Véleményem szerint a protektoring esetében sem elkerülhető egy kényelmes, könnyebb kabát viselése, hogy az ing esetleges elcsavarodását, vagy a hálós rész szakadását megelőzzük.

evo

 

UFO

 

Másik lehetőség a motoros kabát. Az áruk mellett különbségek lehetnek a termékek anyagában és funkciójában, így más az egyes fajták szakítószilárdsága vagy lélegző képessége, és van, amelyiket több dologra használhatod, mint a másikat.

Első az, hogy határozd meg, milyen célra akarod az adott motoros ruhát használni!

Más fazonra lesz szükséged, ha egy speed géped van, és másra, ha endúrózni vagy túrázni, esetleg robogózni szeretnél. És megint csak mástra, ha nyári, több évszakos, vagy téli használatra keresel "kasznit" magadnak.

Vedd figyelembe:

* a kabát vagy nadrág komfortfokozatát,

* az anyagok szél- és vízállóságát,

* azt, hogy milyen protektorokkal van ellátva az adott termék,

* mennyire jó és kezedre álló a zsebezettsége,

* van-e rajta állítási lehetőség mondjuk pántok, tépőzárak segítségével,

* lehet-e szellőzőnyílást nyitni rajta,

* milyen egyéb kiegészítő funkciókat kínál.

A lélegző, víz- és szélálló, nagy kopásállóságú és szakítószilárdságú anyagokon túl rengeteg funkció szolgálja a használó kényelmét. A kivehető bélés, a szellőzés és az állíthatóság rengeteg választási lehetőséget kínál a vásárlóknak.

nyri_kabt2

Nyári kabát fényvisszaverővel, hálós anyaggal, beépített protektorokkal

 

Az alsóvégtagok védelme

Ezért is kell egy jó csizma!

A motoros csizma

Az emberi láb (pes) csontjai a lábtő-, lábközép- és ujjperccsontok. Hosszanti és harántirányú boltozatát a lábszárizmok és a talpi szalagok tartják. A boltozat növeli a láb teherbírását, rugóként tompítja a rázkódást, védi a talp ereit és idegeit. A boltozat hátsó támasztópontjára, a sarokcsontra nehezedik a test.

A lábfejet 26 csont alkotja (7 lábtőcsont, 5 lábközépcsont, 14 lábujjcsont). A nagylábujj (vagy öregujj) csak 2 ujjcsont alkotja, szemben a többi lábujjal, ahol 3 csontot találunk. Ezeket a csontokat több mint 100 szalag és húsznál is több izom tartja össze és mozgatja.

 

lbm

Motoros csizmánál is első, hogy minőséget válassz, hisz a lábunkat nemcsak az időjárás kellemetlen hatásaitól – hidegtől, széltől, esőtől – kell megvédeni, de mivel ez az út közelségének leginkább kitett testrészünk, a biztonság is kulcsfontosságú.

Mint a többi felszerelés esetében, a csizmánál is az határozza meg a döntésünket, hogy milyen célra fogjuk azt használni. A városi, a túra- és a sportmotorozáshoz nyilván más felépítésű és más funkciókat ellátó csizmákat ajánlunk majd, melyek protektorokkal való ellátottsága is nagymértékben különbözik egymástól. Egy azonban közös bennük, a orr-, sarok- és boka-résznél illetve a sípcsontnál beépített protektorok védelme komoly sérülésektől óvhat meg bennünket egy esetleges baleset bekövetkezésekor.

Daytona motoros csizma, túra csizma, sportcsizma
Motoros csizma felépítése.

  • A bőrből készült csizmák anyagának vízlepergető és lélegző képessége ugyancsak alapvető fontosságú egy motoros túra kényelmének az érdekében, amibe persze a cipzárrész vízállósága is beletartozik.

  • További jellegzetessége és előnye is egy motoros csizmának az utcai bakancsokkal szemben, hogy lábfej részén váltókar-erősítés szolgálja a lábbeli tartósságát, illetve az, hogy kiképzésének és anyagának köszönhetően könnyebben hajlik a rüszt, ami ugyancsak a váltást és a kényelmes lábfejmozgást segíti elő.

  • Az olajálló talpak a termékek tartósságát, és csúszásgátló képességüknél fogva a motoros biztonságát is szolgálják.

  • Ugyancsak nyomós érv a motoros csizmák használata mellett, hogy felépítésüknél fogva nagyszerűen illeszkednek a lábszárhoz, ami abban segít, hogy a csizma átvegye a terhelést a lábtól – ezt akkor is különösen áldjuk majd, ha motorunkról leszállva gyalog kell folytatni az utunkat.

  • Fontos szempont továbbá – főleg a sportosabb, döntögetősebb stílusú motorozást kedvelők számára –, hogy egyes modellekre időről-időre lecserélhető koptatókat szerelhetünk, melyek megint csak a csizmák tartósságát és a motorozás élvezetét emelik.

  • További választási lehetőséget kínálnak a csizmák bélésének kialakításai – itt is megtaláljuk a Gore Tex béléssel ellátott csizmák vagy az anélkül készült változatokat.

  • Ezek mellett természetesen ki kell választanunk még a motorozási stílusunkhoz (túra, endúró, chopper) illő szármagasságot is.

  • Valamint ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a beépített fényvisszaverő csíkok is csak növelik a mi biztonságunkat!

Ha pedig sikerült dönteni, és megvásároltad a neked legmegfelelőbb motoros csizmát, ne feledkezz meg annak ápolásáról sem!

Térd védelme

A térd, a combcsont, a sip- és szárkapcsi csontok (alszárcsontok), valamint a térdkalács alkotják. A comb- és alszárcsontok közt a térdízület van, amely 150 fokos behajlást enged meg s kisfoku forgatást is; hátul a combizmok végei és az alszárizmok (lábikraizom) fejei közt egy besüppedt tér van, amelyet térdároknak, térdhajlásnak neveznek.

trd


Eséskor, biztos lehetsz benne, hogy térdeid az elsők között fognak aszfaltot érni. Ha már valaha akár foci közben szenvedtél térd sérülést, húzódást, tudod, hogy az mekkora fájdalommal, és milyen hosszú gyógyulási idővel jár. VÉDD A TÉRDED!

A ruhába beépített protektorokon kívül, a térdvédő a könyökvédőhöz hasonlóan épül fel, védve valamennyire a lábszárat és a térd feletti részt. De a mechanikus védelem mellett a menetszéltól is óvja ízületünket.

trdvd

 

Természetesen ne feledkezzünk meg a motoros nadrágokról sem,  melyről ugyanazok elmondhatóak, mint a kabátról. Rengeteg változatot kaphatunk ma már, melyekben szintén található beépített protektor.

Bízom benne, hogy ez a kis összefoglaló minden olvasót meggyőzött a védőfelszerelés szükségességéről, hasznosságáról. Szándékosan nem írtam márkákat, az interneten mindenki akit érdekel ez a téma, vagy kiemelten egyes védőfelszerlés, számos boltot talál, ahol kedvére válogathat. Nem törekedhettem a teljességre sem, hisz a védőfelszerelések és eszközök szerencsére fejlődnek.

Soha ne felejtsd el, hogy egy életed, egy tested van, amiben igyekezz a lehető legtöbb időt hasznosan és boldogan eltölteni!

Motorosruha vásárlása esetén rengeteg anyaggal, jelöléssel találkozhatunk. Egy kis segítség ahhoz, hogy ezek között eligazodjunk. (Forrás: motoport)

ANYAGISMERTETŐ
Klimamembránok

Gore-tex Minden membrán elve azon alapszik, hogy a ruhán nem tud átjutni a víz, de a vízgőz (a test kipárolgása) el tud távozni. Minél több vízgőz tud eltávozni, annál kényelmesebben lehet a ruhadarabot viselni. A GORE-TEX- membrán 1 cm˛-en 1,4 milliárd pórussal rendelkezik, amelyeken keresztül a vízgőz el tud távozni.
A GORE-TEX, amely a nagy vízzáró és a nagy gőzáteresztő képességet kombinálja, az évek során sok független tesztben vitathatatlan mértéket szab az egyre növekvő számú membrángyártónak. A nagyon vékony (0,02 mm) polytetrafluoretilén-fólia (PTFE-fólia) erősségét tekintve a normál háztartási fóliával vethető össze. Mégis egy hightech termék, amelyet többek között az orvosi világban, az űrutazásnál és szűrőként az iparban alkalmaznak. Ezek az alkalmazási területek magas szintű minőséget és funkcionalitást követelnek.
A végellenőrzés, amely minden termék gyártásánál megtörténik, garantálja, hogy hosszú élettartamú, minőségi terméket vásárolsz.

Aerotex E membránnál jó az ár-minőség viszony és valamennyi DIFI árucikkben alkalmazzák. A legtöbb esetben úgynevezett Z-linerként dolgozzák fel. Ilyenkor a membránt egy vékony szövetre laminálják, vágják, vízhatlanul megragasztják, majd a ruházat külseje és a bélés közé teszik. Az ilyen konstrukciójú ruhát nagyon kényelmes viselni. Egy másik feldolgozási módszer a külső anyagra való közvetlen laminálás. A vízhatlanság garantálása érdekében minden varratot gondosan meg kell ragasztani. Ezen alkalmazás révén olyan külső anyagot kapunk, amelyet némileg robusztusnak, merevebbnek érzünk. Ennek előnye, hogy a víz ilyenkor közvetlenül a külső anyagnál marad. Az utolsó lehetőség az, hogy a membránt a bélésanyagra lamináljuk. E módszer könnyebben alkalmazható, mint az előző, mivel így kevesebbet kell ragasztani, de így mások a viselési tulajdonságok.
Az AERO-TEXŽ-et csizmákban és kesztyűkben betétként is feldolgozzák. A ruházathoz hasonlóan a membránt itt is
Z-linerként helyezik el a külső anyag és a bélés között. A különbség a betét konstrukciójában van. A termékeknél az AX rövidítés arra utal, hogy a cikk AERO-TEX-et tartalmaz.

Fényvisszaverő anyagok
3M SCOTCHLITE Szürkületben és sötétben a 3M ScotchliteTM javítja a motoros láthatóságát. A ScotchliteTM-fényvisszaverő anyagok nagyon nyílt struktúrával, egyedi fényvisszaverő tulajdonságokkal rendelkeznek, amit a katadioptrikusan működő kristályok okoznak. Sőt, a ScotchliteTM akkor is visszaveri a fényt, ha az közvetetten éri. Más fényvisszaverő anyagoknak közvetlen fényre van szükségük ahhoz, hogy visszaverjék azt. Az ezüst ScotchliteTM a legnehezebb időjárási körülmények szimulálásánál a legmagasabb európai normákat is túlszárnyalja.
Lumidex E szövet a 3M ScotchliteTM-anyagok jó fényvisszaverő tulajdonságait kombinálja a műszakilag magas színvonalú, sokféle márka által kínált polyamidszálakkal. A 3M ScotchliteTM-et vékony csíkokra vágják, majd egy erős robusztus anyaggal szövik egybe. Ebből egy olyan szövet keletkezik, amely minden olyan tulajdonságot magába egyesít, amelyet egy szövettől kívánni lehet: nagyon erős, finom, és első pillantásra nem tűnik közvetlenül fényvisszaverőnek.
Hőszigetelő anyagok
Thermolite A Thermolite arra szolgáltat bizonyítékot, hogy a �minél vastagabb, annál melegebb� elv már nem érvényes. A 80%-ig újra feldolgozott poliészterből álló könnyű szigetelő szál könnyű súlya ellenére is jó szigetelő anyag marad. Nedves időben és hosszú ideig való viselésnél is. A felhasználástól függően a Thermolite Active vagy Thermolite Plus változatokat választják.
Bőrök
Nyomott bőr Ezeknek a bőröknek a természetes erezetét enyhén korrigálják Ezzel módszerrel egy egyenletesebb és szebb felületet hatását keltik.
Drum-Dyed bőr Angolul Drum-Dyed azt jelenti, hogy dobban festett. A bőrt ezzel az eljárással nem csak a felületén, hanem teljes vastagságában átszínezik. Az ilyen bőrök tartósabbak, mert a horzsolások nem hagynak világos nyomot, tehát a belőlük készült ruha alkalmasabb mindennapi használatra.
Anilines bőr A kikészítésnél a nedves munkaműveletek során oldott festékanyagot alkalmaznak. Így a festék nem takarja el a bőr természetes erezetét, hanem teljes mértékben megtartja azt. Ezt az eljárást általában Full-Grain bőröknél alkalmazzák.
Nubukbőr, bivaly-nubuk A lágy tapintású felület különösen nemesé és értékessé teszi a nubuk bőrt. A félreértések elkerülése végett a �nubuk� nem egy kiveszőfélben lévő állatfajta.
A nubukbőr az a bőr, aminek a felületét finoman megcsiszolják és ezáltal egy különleges tapintást érnek el. A bivaly-nubuk a bivalybőr markáns erezete révén egy robosztus jelleget kap.
Ez különösen alkalmassá teszi minden olyan motoros öltözék alapanyagának, ahol a hosszú élettartam és az érték egyaránt fontos.
Velúrbőr A �húsos� oldalán megcsiszolt bőröket nevezik velúrbőrnek. Különleges finomsága és puhasága révén első sorban �ablaktörlőnek� használjuk a kesztyűujjon.
Non-bleeding aninilin/marhabőr A non-bleeding minőséggel jelzett bőrt a kikészítés során speciális festékkel színezik, amely nem fakul. Az így kezelt bőrt első sorban béleletlen sportkesztyűkhöz használjuk.
Vízálló/hidrofob bőr A bőr, amit vízálló és lélegző ruháinknál használunk, úgy van kialakítva, hogy a membránanyaggal együtt tudjon működni. Ez azt jelenti, hogy az ilyen bőr vízszívó hatása kisebb, mint a normál bőré. Ennek eredményeként a ruhát hosszabb eső sem nehezíti el és lényegesen gyorsabban ki is szárad. A zsírral kezelt bőrök adott esetben tovább tudják távol tartani a vizet, az eltömődött pórusok azonban a párát nem engedik ki, a bőr nem tud lélegezni. A hidrofóbikus bőröket a kikészítés során teszik vízhatlanná. Figyeljünk arra, hogy csak olyan bőrápolót használjunk, ami ezt a tulajdonságot nem befolyásolja. El a kezekkel a hagyományos bőrzsíroktól.
Szintetikus bőrök
Nash A japán Kuraray Co. Ltd. által fejlesztett szintetikus bőr összetétele 60% poliamid és 40% poliurethan. Külső megjelenésében és tapintásában a velúrbőrre hasonlít. Különleges tulajdonságainak köszönhetően a Clarino� Nash-t főképpen olyan termékeknél alkalmazzák, amelyeknél fontos a szakítószilárdság és a funkcionalitás. Csekély súlya ellenére, ez az anyag különösen strapabíró, csúszásgátló, időjárásálló és nem igényel extra ápolást, ezért elsősorban kesztyűk gyártásánál használják fel.
Külső anyagfelületek
Scholler Keprotec E különösen nagy értékű szövetet már több, mint 15 éve fejlesztik a motoros ruházathoz. Olyan szövetet kerestek, amely bőréhez hasonló nagy védőfunkcióval rendelkezik, de kényelmesebb viselni. A nagy értékű aramid szálakat speciális polyamid szálakkal kombinálva a Schoellernek sikerült olyan anyagot kifejlesztenie, amely a legmagasabb követelményeket is teljesíti. Évek óta a legjobb védőszövet, amelyet a motorpiacon használnak.
A Teflon márkanevet már valószínűleg gyakran hallottad minden olyan dologgal összefüggésben, aminek nem szabad valamely felülethez odaragadnia. A szöveteknél a Teflon -t láthatatlan burokként helyezik el. Az ezzel ellátott ruházat különösen taszítja a vizet és a szennyeződést. Ez számodra azzal az előnnyel jár, hogy esőben a ruhád nem szívja magát tele vízzel, és hogy a karbantartás a minimumra korlátozható. Ennek alapján a Teflon-t főleg membrán ruházatnál alkalmazzák.
Scholler Dynatec A Schoeller dynatec egy védő szövet, amely speciálisan a motorosoknak lett kifejlesztve. A motoros ruhának szakadás- kopás- és bukásbiztosnak kell lennie. Egy bukás esetén védelmet kell nyújtson a motoros bőrének, hogy a kellemetlen horzsolásokat megakadályozza. Ezek olyan követelmények, amiket korábban csak a bőrruhák, vagy a Schoeller-keprotec anyagú védőruhák tudtak teljesíteni. A dynatec-kel a Schoeller 1993-tól egy új lehetőséget kínál, amely védelem tekintetében magassan felülmúlja a hagyományos anyagokat, kombinálva olyan kényelmi tulajdonságokkal, amelyek a legmagasabb komfortigényeket is kielégítik.
Scholler Dynamic Extreme A Dynamic eredeti fejlesztésének az volt az oka, hogy olyan szövetet kerestek, amely mind a téli sportban, mind a hegyi sétáknál alkalmazható. Ezt a sokoldalú alkalmazást egy nagy értékű high-tech anyag teszi lehetővé, és a dynamic szövet biztosítja azt a funkcionalitást, amelyet a modern és a sporthoz alkalmas ruházathoz kerestek: nagy rugalmasság, robusztusság, klímaszabályozás és nagyon kellemes viselet. A Schoeller-dynamic szövetek változatai �extrém� minőségek. Ezekre folyamatosan a szakadással szembeni nagy ellenállás jellemző, amit a speciális Cordura-szál alkalmazásával érnek el. Az extrém funkcionalitást rendkívüli feltételek biztosítják. A Schoeller-dynamic egyik változata az EXTREME minőség. Ezt a rendkívül nagy kopásállóság jellemzi, amit a speciális Cordura szál felhasználásával érnek el.
Dynax A speciális polyamidcérnák kombinációja olyan szövetet eredményez, amely különösen jellemző a motoros ruházatra.
A DYNAX-anyagok egyértelműen felismerhető szövetstruktúrát képviselnek, ami különösen robusztus és magas színvonalú jellegükben ölt testet. A viselési és karbantartási tulajdonságok olyanok, amelyet a modern textiltermékektől elvár az ember.
A DYNAX -szövetből készült ruha nem korlátoz abban, hogy szabadon mozogj, nem vonzza a szennyeződést, hosszú élettartamú, könnyen tisztítható és kevés karbantartást igényel.
Cordura A Cordura-szövet szálainak extrém erőssége, élettartama és a szövet kényelmes viselete lehetőséget teremtett arra, hogy a motoros ruházatok új generációja jelenjék meg. Ez olyan ruházat, amely lényegesen könnyebb, kellemesebben hordható és könnyebben karban tartható, mint a bőrruházat, és mégis olyan jó tulajdonságokkal rendelkezik, amelyeket egy motoros a ruházattól elvár. A nagy siker tovább növeli a Cordura-anyagok családját, és időközben specifikus Cordura -minőségi osztályok jelentek meg különböző célú felhasználásokra.
Polyamid 6.6 Speciális tulajdonságai (szakadásbiztosság, gyűrhetetlenség, gyors száradás) alapján a POLYAMID 6.6 különösen alkalmas könnyű fedőrétegnek, ami mindennek ellenére nagyon ellenálló és robosztus. Speciális motoros ruháknál a PA-6.6 típus egy különleges változatát alkalmazzuk, az úgynevezett �High Performence Fiber�-t. Azonban minden technikai tulajdonságát feledteti a hordott ruha lágy, kellemes, a természetes szálakra emlékeztető tapintása. Ellenben a tartósság és könnyű tisztíthatóság tekintetében a POLYAMID 6.6 messze felülmúl minden természetes anyagot.
Polyester A polyamid mellet a sportruházatnál leggyakrabban használt mesterséges szál. A saját súlyának mindössze 0,5%-ának megfelelő nedvességet vesz fel, UV sugárzásra érzéketlen, nem öregszik és szövetként könnyen rétegelhető, laminálható. A polyester anyagok különféle tömörségűek lehetnek. Motoros ruházatnál leggyakrabban a 600D polyestert használják.
Taslan Az anyag puha tapintását és kellemes természetes hatását a fonal különleges kikészítésének köszönheti. A vezérfonalak különösen vastagok, szilárd magjukat texturált felület borítja. Különféle súlyú szövetként feldolgozva olyan anyagot kapunk, amely megjelenésében különösen emlékeztet a természetes anyagokra, ugyanakkor azoknál sokkal hosszabb élettartamú.
Dobby Azon textilek megjelölése, amelyek különböző keresztmetszetű vető- és keresztszálakból vannak szőve. Az eredmény egy hangsúlyosan strukturált felületű szövet. A Dobby anyagok különféle szálak adott szövetnél alkalmazott együttes kombinációjakén különböző minőségűek lehetnek. Az egyik legismertebb Dobby anyag a Ripstop Nylon.
Tactel Aquator A Tactel Aquator csodaanyag. Egyáltalán nem vesz fel nedvességet, sőt elvezeti a bőrtől az izzadtságot. Biztosítja a GORE-TEXŽ membránból készült ruházat optimális működését. Minden motoros számára értékes beruházás.
Nylon/Oxford Nylon Tartósság, fényes felület és viszonylag könnyű súly tartoznak a nylon tipikus tulajdonságai közé. Emellett a nylon megfelelő vízálló kivitelben ideális eső- és thermoruhának, nehezebb kiszerelésben pedig másfajta ruházatnak illetve táskának is. Ezt a tömör minőséget hívják Oxford-Nylonnak (p.l. 210D és 420D) míg a vékonyabbakat Nylon Taft-nak (70D) nevezik. A Nylon Taft rétegelés nélküli változatát alkalmazzák majd minden ruhadarab béléseként.
Egyéb anyagok
GORE-TEX Stormcuff Speciális mandzsetta, mely szélálló és vízálló átmenetet képez a kesztyű és a kabát között. Vannak DANE kesztyűk is olyan különleges szárral ellátva, amelyek nagyon egyszerűen a kabátujjba húzhatók az ideális felhasználói kényelem és a vízhatlan átmenet céljából.
GORE-TEX X-Trafit Egy motoros kesztyűnek biztonságosnak kell lennie, és lehetőleg szél- és vízállónak, valamint kényelmesnek. A kihívás a vastagságban van. Fontos, hogy érezhesd a motorodat. A GORE-TEX: X-TRAFIT� a GORE által kifejlesztett forradalmi technika. Ennek alkalmazásával jön létre az első vékony nyári kesztyű, amelyben három réteg (erős külső anyag, GORE-TEXŽ membrán és bélés) termikusan vannak összeragasztva. Egyedi, mivel az egymáson elcsúszó rétegek már nem okoznak problémát, és egy huszonöt centest is fel tudsz venni a kesztyűddel. Mintha egy egyrétegű kesztyű lenn rajtad, a GORE-TEX előnyeivel.
GORE-TEX Z-Liner A GORE-TEX membrán a ruha külső fedőrétege és a bélés közé van lazán bevarrva. A DANE motoros ruhák a Z-liner konstrukció révén optimális védelmet nyújtanak a legkülönfélébb időjárási viszonyok között és intenzív használat esetén is kellemes komfortot biztosítanak.
A DANE, minthogy az innovációt tűzte ki zászlajára, gyártmányait folyamatosan és konzekvensen fejleszti tovább, így adván kreatív választ a funkcióbeli tőkéletesség kihívásaira.
Race Grip Az érdesített és tartós felületű speciális Race Grip használata ott célszerű, ahol a jó tapadás a cél. Ezért ezt a szintetikus High-Tech anyagot első sorban kesztyűknél illetve speciális csúszásmentes betétként nadrágoknál alkalmazzák.
Coolmax A Du Pont a Coolmax-szal egyedi szálat fejlesztett ki. A speciális szövési technikának köszönhetően, amellyel a szál felülete más szövetekhez képest mintegy 25%-kal nagyobb, a CoolmaxŽ-nak sokkal jobb a nedvesség-továbbító képessége, mint a hasonló nylon- és pamut-anyagoké. A bőr nedvességét a testről közvetlenül a szövet veszi fel.
Neoprén A chloropren kaucsuk megjelölése, amely egy polimerizáció útján előállított műkaucsuk, amelyet textil alapra hordanak fel. A neoprént mindenek előtt a puhaság, a szélállóság és a jó hőszigetelés jellemzi, ezért alkalmas például szörfruhának, de ezen tulajdonságai miatt használjuk a vesevédők alapanyagának is.
Teflon A Teflon márkanevet már valószínűleg gyakran hallottad minden olyan dologgal összefüggésben, aminek nem szabad valamely felülethez odaragadnia. A szöveteknél a Teflon -t láthatatlan burokként helyezik el. Az ezzel ellátott ruházat különösen taszítja a vizet és a szennyezést. Ez számodra azzal az előnnyel jár, hogy esőben a ruhád nem szívja magát tele vízzel, és hogy a karbantartás a minimumra korlátozható. Ennek alapján a TeflonŽ-t főleg membrán ruházatnál alkalmazzák.
Protektorok
Bodyguard CE protektorok Protektor, amelyet a ruházatokban előforduló protektorokra vonatkozó európai EN 1621-1 norma követelményei szerint fejlesztettek ki és teszteltek. A protektor a helyes használat révén védi a motorost.
K-Foam Rendkívül lágy, kényelmes és nagyon speciális protektor. Anyaga folyadék tulajdonságú gél. A belső felület sok-sok elemi csapocskából van kiképezve, melyek az összenyomódás hatására rövidülnek és vastagodnak, ezáltal csillapításuk az ütés erejével arányosan nő. A K-foam protektor a CE-norma tesztjében 19.6kN értéket teljesít, miközben a határ 35kN! Az érték még dupla becsapódási energiánál sem kerül a megállapított CE-norma fölé. E protektort a �HIPROTEC SNAP SYSTEM� segítségével rögzítik, ami lehetővé teszi, hogy a protektort az ügyfél egyéni kívánságának megfelelően állítsák be.

Powertector CE protektorok Anyaga polyurethan és temperfoam felhasználásával készült Bioelasthan, mely optimálisan párosítja az energiaelnyelést a kényelemmel. Anatómiailag úgy formázott, hogy kövesse a térd és akönyök mozgását a minél jobb komfort érdekében. A temperfoamnak köszönhetően ez a protektor mindig �emlékszik� az eredeti formájára.

IKONOK
szélálló, vízálló, lélegző
szélálló, vízálló
vízlepergető
nyári viselet
téli viselet
kivehető thermobélés
felcsúszásgátló heveder
összekötőcipzár
zárható szellőzőnyílás
GORE-TEX viharmandzsetta
egyedi méretek
protektorok
stretch betétek
Protektor zsebek
CE-protektoroknak
Kompozit ütéselnyelő protektor
magassága állítható

" Az egészség olyasmi, mint a gondosan égetett gyertya! Ha körültekintő figyelmet szentelünk gyertyánknak, sokáig fog égni!"

Manfred Kets De Vries

 

 

Motorkezelési tanácsok Szabó Attilától - motoros ABC

20090428szaboatti

 

Bevezető és egy kis lelki felkészítés:

 

1. rész: A tekintetünkkel navigálunk.

origo.hu/player0627/index.html?video=http://ondemand.video.t-online.hu/origo/auto/motorsuli/motorsuli_02.wmv&tipus=auto&adatok=Motoros%20suli%201

2. rész: Hogyan válasszunk bukósisakot.



3. rész: Mikor kell megválni a bukósisakunktól?



4. rész: A megfeleleő védőfelszerelés



5. rész: Kezünk, lábunk védelme.



6. rész: A tavaszi átvizsgálás és kirajzás.



7. rész: Az elkerülhetetlen bukta.



8. rész: Biztonságosan a forgalomban.



9. rész: A progresszív fékezés és egyéb finomságok.



10. rész: Megállni nem is olyan egyszerű.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Copyright © 2009 --- Justice Law Enforcement Motorcycle Club Hungary --- Minden jog fenntartva.

Design és webfejlesztés:

TremoloWeb_Logo_Sign
honlapkészítés, webdesign, keresőoptimalizálás: www.tremoloweb.hu | autó-motor linkgyűjtemény | Kötelező biztosítás