Mindenkit hazavárnak! |
ÉSSZEL KÖZLEKEDJ!"Mindenkit hazavárnak!"
Egy olyan videoval szeretném kezdeni ezt a témát, mely bár összevágott, de tökéletesen mutatja, hogy milyen veszélyek leselkednek a közúton motorozóra. Rámutat, hogy az utca nem versenypálya!
Szeretném a kedves olvasóknak bemutatni a jelenleg ismert védőfelszereléseket és felhívni a figyelmet azok használatára. Én a fizikai védelem mellett (sisak, kesztyű, csizma stb.) ebbe a témába sorolom a józanész által adott védelmet is, melyhez hozzátartozik az, ahogyan közlekedünk, vagy akár a vezetéstechnikai tréningek látogatása, mellyel nem csak szinten tudjuk tartani, de fejleszthetjük is motorozási tudásunkat. Hisz hiába van nekem egy profi védőfelszerelésem, egy nagy perec esetén lehet, hogy csak arra lesz elég, hogy a testedet egyben tartsa, ezzel is megkönnyítve a hullaszállítók dolgát! Természetesen, ha Te az a motoros vagy, aki tudja, hogy soha nem hibázik, tudod, hogy más közlekedő sem mehet neked, vallod, hogy a szabadsághoz hozzátartozik a póló, rövidnadrág, papucs viselése a motorozás során, ne is olvasd végig ezt a fejezetet. Viszont figyelmedbe ajánlom a következő részt, mert erre még szükséged lehet!
A motoros védőfelszerelést viselt, így súlyos sérülésekkel ugyan, de a látvány ellenére túlélte a balesetet!
Aktív kerekesszék igénylése egyedi (méltányossági) engedéllyel Ha valaki nem rendelkezik baleset vagy életbiztosítással, valamint nem üzemibalesetet következtében lett rokkant, akkor a TB listán szereplő kerekesszékek (tolókocsi) közül, közgyógy jogosultsággal csak az alapmodelleket igényelheti, mostmár csak 85%-os támogatással. Ügyintézés menete : Országos Egészségbiztosítási Pénztár alá kell címezni. Úgy senki se küldje el az iratokat, hogy nincs a borítékba a vények, jövedelemigazolás, kérelem, árajánlat, orvosi szakvélemény, mert visszaküldik és hónapok telnek el a levelezgetésekkel. Ha meg beválalja a forgalmazó a papírok intézését, akkor neki kell mindent odaadni. Szerény tapasztalatom szerint, így gyorsabban mennek a dolgok(fénymásolat mindenről legyen). Van még egy lehetőség, használt eladó aktív kerekesszékek vásárlása. Elég jó állapotú kerekesszékeket lehet kapni 150 000Ft körül, ugyan kissebb karbantartást igényelnek (pl.:csapágy, gumicsere) de ha valakinek ez lenne az első széke, legalább kitapasztalhatja, hogy milyen legyen a következő. Olcsóbb mint minimum 350 000Ft-ot kiadni egy újjért amiről aztán kiderül, hogy a méretei rosszul lettek megválasztva és azért nem kényelmes. Fokozott védelem, így nem érhet baj.
Mindig légy résen! Kezdem is a legolcsóbb, mindenki birtokában lévő legegyszerűbb „védelmi eszközzel” a józanésszel! Nem kell ezt nagyon körbemagyarázni, egyértelmű, ha valaki úgy ül fel a motorkerékpárjára, hogy tiszteli és uralja azt, már hatalmas lépést tett az irányba, hogy ne váljék egy statisztikai adattá, rendőrségi hírré. Nem véletlen született meg a „Mindenkit hazavárnak!” szlogen, legyen rögtön ez az első ami beugrik, ahogyan ráülsz a Paripádra! Nem csak Téged várnak otthon, de a közlekedésben résztvevő társaidat is, így a felelősséged egyből sokszorosára nő! Ma már divattá vált, hogy megmagyarázzuk, miért is jó törvényt, szabályokat sérteni, miért kell a paragrafusokat rugalmasan kezelni, de akár tetszik Neked, akár nem, a biztonságos közlekedés következő alapfeltétele, a KRESZ ismerete! http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM Rögtön az elején mit is ír? 3. § (1) Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles a) a közúti forgalomra, valamint a közútnak és környezetének a védelmére vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket megtartani; b) a közúti jelzések rendelkezéseinek, továbbá a forgalom irányítására, ellenőrzésére jogosultak utasításainak eleget tenni; c) úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon. Lehet, hogy szerinted nem minden passzusa jó (tudod mit, elismerem én is!) de fogd fel úgy a dolgot, hogy a közlekedés egy nagy társasjáték, melynek szabályait be kell tartanod, nincs jogod azt felülbírálni! A szabályokat betartva hatványozottan nő az esélyed arra, hogy élvezd a játékot és hagyd, hogy más is élvezze! Egy kártyapartinál bizony Te is felháborodnál, ha kiderülne, hogy a partnered kabátjának ujjában ott lapul egy piros ász! Hát a közlekedés is ilyen. Nem figyelsz, az Élet megtanít, hogy vagy végleg (Köztemető) vagy évekre (BV Intézet) de kimaradsz a következő dobásból! Tegyük fel - és miért lenne másként -, agyilag teljesen egyben vagyunk, kérdezzük meg magunktól, hogy vajon milyen szinten tudjuk kezelni a motorkerékpárunkat? Képesek vagyunk-e egy vészhelyzetben helyesen reagálni, ott tudunk-e megállni, ahol csak akarunk, jó-e és az utcára való-e a kanyartechnikánk és sorolhatjuk tovább. Ha csak egy kérdésben NEM a válasz, esetleg bizonytalan vagy, érdemes felkeresned egy vezetéstechnikai tréninget. Szerencsére Magyarországon egyre több ilyen tanfolyam található egyet én is meglátogattam 2009 szezonkezdetén. Két napos program volt, a második nap végén átértékeled a tudásodat, motorkerékpár kezelési technikáidat. Igen, igazad van, drágák ezek a képzések. De drágább az életed (nem beszélve, hogy a családodnak szervezel egy rossz programot, ha az utolsó utadra kísérnek), drágább az összetört motorod (lehet, hogy az egész szezont ki kell hagynod?) és sorolhatnám tovább az érveket, de ezt Te is nagyon jól tudod! Fogd fel ezt úgy, hogy ez egy befektetés számodra, ami az évek hosszú sora, de már akár rögtön az első szezon alatt is megtérülhet! Tovább megyek, a megszerzett tudásodat később akár a motorozni vágyó fiadnak is átadhatod, és nyugodtabban engeded ki a forgalomba. Sorolhatnám az érveket. Menj el egyre, figyelj, gyakorolj (az árát kérdd el karácsonyra más most) és utána már Te is akár barátokkal csiszolhatod a megszerzett tudást! Mondok egy egyszerű példát. Ne dobáld el a kiürült műanyag flakonokat (ezzel egyből kicsit zöld motorossá is válsz) a haverral gyűjtsetek össze 10-10 darabot. Este, hétvégén, menjetek ki mondjuk egy nagy áruház parkolójába, a vízzel feltöltött palackokat használjátok bójának, és már gyakorolhatjátok is a tanultakat. Még egy kis biztatás! Hatalmas élmény, és öröm, mikor az első óra után hallod, hogy a szűk fordítókban csiszolod a lábtartót, és ha a havert megkéred, hogy fotót is készítsen ahogyan nyomod félre a VASAT, garantált az elcsöppenés is.
A gyakorlás eredménye, a biztos motorkerékpár kezelés!
Röviden ennyit írnék gondolatébresztőnek a témához, és térjünk át a védőeszközökre. A sisakA biztonság a legfontosabb!
http://videoklinika.hu/video/baleset_robogoval-_sulyosabb_lehet_mint_gondolnad_
http://videoklinika.hu/video/Koponyaserules
Kezdetben a sisakok fejlődése lassú volt és nélkülözött minden tudományos alapot. Először bőrsapkát viseltek a motorosok, ami többé-kevésbé védett a horzsolásokkal szemben. Később a bőrsapkát 1900 táján egy felfújható tömlővel vették körbe, amit formája miatt pudingos tálnak csúfoltak. Az első motorkerékpáros bukósisak feltalálója Prof. Charles F. Lombard ki eredetileg a légierő pilótáinak fejlesztett ki egy energia elnyelő bukósisakot. Természetesen ebben az időben még nem folytak tesztelések, de a feltalálónak már ekkor az volt a célja, hogy a pilóták fejét védje az esetleges ütésektől. A sisak formája alapján jet (nyitott), szemüveggel szokás használni, félig nyitott, a sisak előtt egy lehajtható plexivel és a zárt sisak lehet, ami egyértelműen a legbiztonságosabb. Gondoljunk csak arra, ha az előző két sisaknál sikerül az esést állal, vagy arccal tompítani, de ne is evezzünk ennyire veszélyes vizekre, egy 90 km/órás sebességnél (tudja valaki mennyivel repül egy bogár?) puszit adni egy cserebogárnak, sem kellemes élmény. A nyitott, és zárt sisak ötvözete a felhajtható sisak, melyben már egy középkori lovagnak érezhetjük magunkat. A zárszerkezete miatt kissé nehéz, de kedvező átmenetnek tűnik a két fajta között. Lentebb részletesebben is írok erről a típusról, mely egyre jobban terjed. A bukósisak születése
http://videoklinika.hu/video/motorosok_balesetei
Így kell levenni a sisakot egy baleset után.
Roppant ötletes eszköz, hogy a sisakot egyszerűbb legyen levenni. Utána egy másik videó szintén a sisak levételéről, a fenti „úszósapka” viselete esetén.
Azt mindenki tudja, hogy a KRESZ értelmében motorkerékpár vezetése során Neked és utasodnak is kötelező az előírásnak megfelelő (szabványok) becsatolt motoros bukósisakot viselni. Azt sem kell itt különösebben ecsetelni, hogy a sisak arra lett kitalálva, hogy megvédje a fejedet, mert ha az betörik, vagy csak úgy odacsapod az aszfalthoz……… A bukósisak akkor jó, ha a szabvány által előírt 25 km/h-s becsapódási tesztsebességnél véd. Ha viszont 100 fölötti tempóval nekiütközünk valaminek, akkor a fejed is ezzel a tempóval ütődik neki az adott akadálynak. Ez ellen a sisak nem tehet semmit. Egyszerűen nem lehet ilyen irdatlan energiák elnyelésére tervezni, méretezni. Tehát a sisak elesés, bukás ellen hatásos, de tehetetlen az ütközésekkel szemben. Mennyit bír ki a sisak? Maga a héj ugyan nem öregszik, viszont a sisakon belüli energiaelnyelő anyagok (hungarocell, szivacs, posztó, stb.) jócskán veszítenek rugalmasságukból. Nem véletlen, hogy a sisakgyártó cégek márkától függően 3-6 év élettartamot adnak meg. Nagyon lényeges, hogy a csere időpontjának meghatározásakor ne a vásárlás vagy a számla időpontját vegyük figyelembe, hanem a dobozon kötelezően föltüntetett gyártási időpontot! Ennek hiányában kétszer is gondold meg, hogy megveszed-e a fejfedődet! A bukósisakok is hosszú-hosszú utat jártak be, mire elérték a jelenlegi védelmi szintjüket, és a fejlődés a mai napig nem állt meg. Gondoljunk csak arra, hogy már légzsákot, de visszapillantó tükröt is építenek sisakba.
Nyisd meg a honlapot, megtekintheted a légzsákos sisakot.
RV-MSX1 visszapillantós sisak
ezt látod benne, csökken a holttér
(Alább egy érdekes és igen hasznos cikk a felnyitható sisakokról. Forrás: www.tesztmotor.hu ) Nyitott vagy zárt bukósisak? Aki nem tud dönteni, kösse össze a kellemeset a hasznossal és nézzen egy felnyitható kupak után.Gondolom arról kár beszélgetni, hogy a bukósisak azon felül, hogy kötelező, a motoros egyik testrészeként kezelendő. A testrészeinket pedig általában mindig magunkkal visszük, ne tegyünk máshogy a sisakunkkal sem. Persze sok "okos" Amerikából származó videót látni, ahol vagánynak számít csupasz fejjel hasítani a menetszelet, de ezeken a képsorokon általában tisztán látszik az is, hogy a motoroknak kivétel nélkül több eszük van, mint vezetőinek. Mi mindenre jó egy nyitható sisak. Ha eljutottunk hát oda, hogy bukósisak, sokakban felmerül a kérdés, hogy milyet is: nyitottat, zártat vagy felnyithatót. A legjobb megoldás természetesen a zárt sisak, de kényelmi szempontokból nem mindenki szereti. A nyitott fejfedő pedig köztudottan csak fél megoldás, hiszen a komfort, a lazaság fontosabb szerepet játszik, mint a védelem. Állvédő nélküli sisakban egy szerencsétlen esésnél hamar elfelejthejük, milyen is jó ízűen beleharapni egy friss almába. Az én berögződésem éppen ezért az, hogy a nyitott bukót ne vegyük számításba. Ha irtózunk a bezártságtól, inkább válasszunk egy felnyitható sisakot. Ezek a bukók alapvetően zártak, de egy -jó esetben- egyszerű mozdulattal nyitottá varázsolhatóak. Praktikus tulajdonság, hiszen számos szituációban jól jön ez az áll felhajtós trükk. Például benzinkúton fizetésnél vagy a nagyon lassan átszelhető dugókban még a zárt fanatikusoknak is szerethető a cucc. További funkcióként bármikor tudunk megállás nélkül levegőzni, vagy akár át tudunk érthetően kiabálni valami szépet a szomszéd autóba. A biztonság kedvéért azonban mindig legyen lezárva a sisak. Már csak azért is, mert felnyitott állapotban a sebesség növekedtével egyre nagyobb turbulenciát okoz az állrész. Olyan ez, mintha vitorlát tennénk a fejünkre, aztán csodálkoznánk, hogy a menetszél le akarja tépni a fejünk. Összességében mégis nagyon jó megoldás a felnyitható sisak. Gyakorlatilag egy áráért kettőt kapunk és talán épp ezért ez az árukon is megmutatkozik. Viszont majdnem mindegyikben kivehető, mosható bélés van, és a lehajtható sötét plexi is sok esetben széria tartozék. A következőkben összeszedtem azon szempontokat, amik szerint vizsgálódjatok, ha szeretnétek beszerezni egyet. Utána pedig lássuk a lehetőségeket. Merevség: Miután két fő részből áll a sisak, nehéz olyan masszivitást elérni, mint zárt társaiknak. Mégis a legtöbb gyártó már nagyon közel áll az igazsághoz, nyugodtan rábízhatjuk magunkat.
Itt áll vagy bukik minden. Jól záródónak, könnyen nyithatónak és akadálymentes mechanizmusnak kell lennie. Nem jó, ha két kézzel kell kinyitni, de az sem jó, ha túl egyszerűen nyílik. Jó feladvány, ugye? Súly: A nehezebb bukó olyan, mint a nehezebb felni, mindkettő hatványozott tömegnek számít. Utóbbi plusz súlyát a motornak kell leküzdenie, előbbivel a motoros feje terhelődik. Utóbbi talán kínosabb. Nyitható sisaknál a zárszerkezet jelentősen növeli a súlyt, de legalább van miben versenyeznie a gyártóknak. Kényelem: Nem elég ha a bukó zárt állapotban fogja a fejünk, nyitott üzemmódban is jónak kell lennie. Elvégre erre találták ki. Ezen felül a belső kialakítás is döntő jelentőségű. Egyrészt a belső anyagra gondolok, másrészt az arcpárnák formájára. Mindenkinek más alakú a feje, így igazából nem lehet egzaktul megmondani, hogy melyik sisak jó vagy rossz ebből a szempontból. Mindenképp próbáljunk fel többet. Hiába a legdrágább tetszik, lehet, hogy egy olcsóbb sisak sokkal jobban fogja a fejünk, kényelmesebb és így összességében talán nagyobb védelmet is ad. Szellőzés: Fontos, hogy jól szellőzzön a sisakunk, de azért túlzásokba nem szabad esni. Mindig legyen választásunk, hogy mennyire akarjuk az arcunkba érezni a menetszelet és egy igazán jó bukó tudja ezt. Záró csat:
A hagyományos csatos és a dupla D-gyűrűs zár mellett kezd elterjedté válni a fogas, ún. gyors csatszerkezet. Hogy melyik a legjobb? Szerintem még mindig a D-gyűrűs, hiszen abban nincs mechanika, de a gyors zár is meggyőző. Válogassunk a kettő közül, ha lehet. Mi motorosok, a plexin keresztül látjuk a világot, szóval fontos, hogy mire képes. Jó pár csúf dolog van, amivel meg kell küzdenie, mint például a karcok, a párásodás, a rugalmasság, a torzítás mentesség, UV sugárzás. Kiegészítők: Fontos ez is, hiszen a komfortért és a "minden egyben" elvért sokan szívesen nyitogatják a pénztárcájukat. Na persze az sem mellékes, hogy ha lesérül a bukó valamelyik alkatrésze, be lehet-e szerezni egy újat. A kiegészítők közül kiemelendő a több színű plexi, a beépített, lehajtható napszemüveg, állvédő, a cserélhető, kivehető és mosható bélés, beépíthető kihangosító szett, az orrvédő.
Homologizáció: Fontos ez is, hisz az erre hivatott szervezetek minden egyes sisakot vallatóba visznek, mielőtt forgalomba kerülne. Ezáltal tudjuk, hogy nem a jó szerencsén múlik a választásunk, már ami a védelmet illeti. Az EU-ban ezt ECE2205-nek hívják, de országonként lehet más, például Németországban E1, a franciáknál E2 vagy spanyolhonban E9. Ár: Itt a felsorolásban most az utolsó helyen szerepel, de valljuk be őszintén, majdnem mindegyikünknél az első szempont egyike. Azért nem mindegy, hogy a pénzünkért mit kapunk, de ne törekedjünk a legolcsóbbra. Tudjátok, olcsó húsnak híg a leve. Viszont nem minden arany, ami fénylik. LS2 DELTA
Jobb tisztázni az elején, az LS2 név alatt kínai gyártású bukók futnak, de a cég központja ettől függetlenül Spanyolország. Az 1989 óta piacon lévő gyár meglepően jó portékákat árul. Egy-két számot megosztanék: 270.000Nm-en folyik a gyártás, évi 2.500.000 darabbal, 100 fejlesztő és tervező mérnök irányításával, 2300 munkással a világ egyik legmodernebb gyártósorán. Ezen kívül, a kínaiság egyetlen egy dologban jelenik meg csupán, még pedig az árában. Többek közt felnyitható, divatos szóval élve flip-up sisak is szerepel az LS2 katalógusában, mely a Delta névre hallgat. Gyakorlatilag mindent tud, egyedül a kihangosításra nem gondoltak a tervezők. Annyi baj legyen, az anyagszerkezet, a bélés, a szellőzés, a plexi és a beépített napszemüveg, az egy újjal nyitható mechanika, a gyorskioldós csat, mind-mind szuper. És, ami fontos, a Földön létező összes homológ szabálynak megfelel. Külön jó pont, hogy extraként csomóféle színezett plexit rendelhetünk. Mindent figyelembe véve, teljes mellszélességgel állíthatom, az LS2 felnyithatója rendelkezik a legjobb ár-érték aránnyal a piacon. Ár: 35.900 Ft
A moduláris sisakok között talán az olasz Nolan bukói a legnépszerűbbek és legösszetettebbek. Több is van belőlük (N100, N102), de az N103-as a legtutibb. A külső anyagszerkezet LEXAN-ból van, ugyanabból, amiből a plexik is készülnek. Nagyon rugalmas, így nagyon jó energiaelnyelő tulajdonságai vannak, emellett pedig szinte törhetetlen. A sisak mindennel rendelkezik, amivel csak lehet a lehajtható sötét plexitől a bombabiztos zárszerkezetig. Sőt, előre kiképezték a helyét az N-Com kihangosító rendszernek, melyre én még sosem hallottam panaszt, pedig jó párral találkoztam. Sokféle fényezésben és színben megtalálható, ha a pénz nem számít, talán a legjobb választás. Ár: 78.500 Ft-tól (a fényezés pénz, és ez a Nolannél is így van)
Az AGV-vel mostaniban Rossi fején találkozhatunk legsűrűbben, de remélem ez nem jelenti azt senkinek sem, hogy az AGV sportbukókra specializálódott. Mert nem! Teljesen nyitott, zárt utcai és persze felnyitható sisakja is van az olasz cégnek. A moduláris fejfedőjük a Longway névre hallgat. Fejemre húzva, meglepően tapasztaltam, hogy felnyitva is milyen jól fogja a fejem. Abszolút nem érezni a biztonság hiányát, lehajtva pedig pláne nem. Kicsit az állrész közel volt a számhoz, de szerintem én vagyok gyári hibás. A zárszerekezet egy gombbal, így egy ujjal használandó. Könnyen jár, nem akad és igen egyszerű. A gomb persze jól el van rejtve, véletlenül nem tud kinyílni. A plexi és a mechanika jónak tűnik, ráadásul kapunk le-fel hajtogatható, külső napszemüveget is. A bélés kivehető és mos(at)ható, amúgy pedig kényelmese, jó viselet. A csatja hagyományos, ez az egyedül, amit lecserélnék, de egyébként hibátlan a bukósisak. Kicsit recseg-ropog, ha oldalról nyomogatjuk, de nem kell nyomkodni, nem arra való. Ár-érték arányban kitűnő, vegyük számításba, ha flip-up-ot akarunk. Ár: 47.900 Ft
Le se tagadhatja, hogy német, de hát hogy is tehetné, ha mindenki ismeri. A Forma1-ben is népszerű és persze a motorosok között is. Német, tehát a legjobbak közül való. A Schubert fixa ideálja a csendesség és a C2-es 86,5dB-elt produkál 100km/h-nál. Ennél már csak a BMW sisakja (86dB) halkabb kicsit, illetve az új C3-as Schubert (84dB). A csat két irányban rögzített (a másik rögzítési pont a sisak hátulján van, hogy ne tudjon a pánt előre elmozogni) és dupla D-gyűrűs, tehát abszolút etalon. Pozitív még, hogy gondoltak a szemüvegesekre is, így az okuláré szára kényelmesen befér a bukóba.
A japán Shoei-t nem hiszem, hogy bárkinek is be kéne mutatni. A világ legjobb sisakjai között jegyzik, általában az Arai-val egy lapon. A Multitec egy különleges, egyedi anyagokat felvonultató, alapvetően üvegszálas sisak. A biztonságot növeli a dupla D-gyűrűs csat és az igen széles látószöget nyújtó, párásodás és a teljes mértékben torzítás mentes plexi. Ha minden igaz, a bukó mellé kapunk egy progresszívan sötétedő plexit és egy zajcsökkentő szettet is. A súlyára sem lehet panaszunk, kicsivel haladja csak meg a 1,5kg-ot. Ár: 113.200 Ft-tól
A Shark nyitható sisakjánál a funkció nagyon komoly szerepet kapott. Gondolok itt arra, hogy az ember konok, és úgy is közlekedni fog a sisakkal nyitott állapotban is. Már pedig ilyenkor a legtöbb nyitható sisak, a felhajtott állrész miatt olyan, mint egy vitorla. Ráadásul a magasra került súlypont miatt kellemetlenebb viselet. A Shark állrésze teljesen a tarkó mögé hajtható, mely teljesen igazodik a sisak vonalához. Így megmarad az áramvonalasság és a súlyponttal se lesz problémánk. A zárszerkezet, ami ezt a trükköt végre hajtja, rozsdamentes acélból készült. A bukósisakra 5 év garanciát vállal a gyár, ami ígéretesnek tűnik. Természetesen a bélés kivehető, mosható, fel-le hajtható napszemüvegünk van, a szellőzés tökéletes és a zajtól sem fogunk megőrülni. Egyedül a súlya problémás, majdnem 2kg. Ár: 89.900 Ft
Neve ellenére az Airoh nem japán, hanem olasz gyártó. Európában sokan ismerik és szeretik, hiszen igen kedvező árával és igazán széles palettájával minden motorosnak kínál kupakot. Sőt még gyerekeknek is találunk „Ajró” sisakot, ami nagy szó. A sisak formája elég modern, el tudnám képzelni a 2010-es SWAT kommandósok széria felszereléseként. Ami miatt ez biztos nem következik be, hogy a zárszerkezet elég egyszerűnek tűnik, így egy komolyabb ütést nem biztos, hogy átvészel. Persze ez nem azt jelenti, hogy közben nem védi meg gazdája fejét, hiszen az EU-s szabványt abszolút teljesíti. Nem tudnék igazán mit kiemelni a Mathisse-szal kapcsolatban, így a piacon valahol alul középre tudnám belőni. Azoknak jó választás, akik még egy elfogadható minőségű, de nagyon olcsó flip-upot keresnek. Viszont az olcsóságnak van némi ára, így készüljünk fel rá, hogy a plexi párásodik, a mechanika néha nehezen jár, és a szélzaj fogalmát is meg fogjuk ismerni, ha esetleg eddig nem tudtuk volna, mit jelent. Jó pont viszont, hogy a plexi karcálló, a belseje pedig kivehető és így persze mosható. Magától sajnos ez sem mosódik ki.
A felsorolt buksisakok közül a Givi-é egy kicsit kakukktojás. Igazándiból nem is felnyitható, de mégis betettük, mert megér egy misét az X.01. Az ő trükkje a következő: két féle állrészt kapunk hozzá: egy nyári krossz szerűt és egy hagyományos zárt, egy ponton szellőzőset. Így gyakorlatilag nem is kettő hanem három bukónk van egyszerre, mivel ha akarjuk szabadon is hagyhatjuk az állunk (még mindig nem ajánlom). Ezen kívül a fejtető szellőzővel is lehet variálni egy ki-be rakható takaró elemmel. Amúgy kapunk még beépített napszemüveget, kivehető-mosható bélést és egy elég egyedi formavilágot. Ráadásul könnyű is, hiszen kicsit kevesebb mint 1,5 kg. Ár: 87.200 Ft
Az első felnyílós BMW sisakok 1981-ben jelentek meg és azóta közel 1millió darab fogyott belőlük. Ahogy a BMW márkánál lenni szokott, ez a sisak az egyik legkifinomultabb a piacon. Különös gondot fordítottak az aerodinamikára és még jobban odafigyeltek az aeroakusztikára (magyarul csendességre). A felnyíló sisakok közül talán a BMW bukója a leghalkabb, 100km/h-nál 86dB hangerőt produkál. Fontos ez, hiszen a sisakot teljes mértékben előkészítették egy extraként megvásárolható bluetooth kommunikációs szettre (navigáció esetében a Garmint szereti), ami szerintem még a NASA-val is képes kapcsolatot teremteni. A külső héjszerkezet egy ún. duroplasztikus (hőre keményedő) anyagból készült, mely karbon-kevlár szálakból és üveg szállal erősített műanyagból áll. Ezen felül még 6 polisztirol réteg szavatolja a kívánt energiaelnyelő képességet. A sisakbelső pedig 8 külön álló részből, melyek nagy része DuPont Coolmax anyagból készültek. Ár: 130.000 Ft
Félre értés ne essék, ez sem kommandós sisak, bár kétségtelen, hogy leginkább Dred bírót alakító Stalone fején mutatna a legjobban. Az olasz Caberget sokan szeretik, na hát persze, hogy azért, mert vékonyan fogott a filcük az árcédulán. A Rhyno ebben a tekintetben hasonló az Airoh-hoz, talán egy picivel jobb csak. Szériaként kapunk egy kívülről állítható sötét plexit, mely 98%-ban szűri az UV-t (vigyázat, egyetemistáknak utó vizsga ellen nem hatásos). A szellőzése korrekt, a belseje kivehető és mosogatható. A csat gyors záras, ez jó pont. A külső héj policarbon, mely nem földön kívüli technika, de az ECE2205-öt teljesíti. A Caberg egy kis plusz pénzért kínál egy másik felnyithatót is, aminek az állrészét teljesen le tudjuk műteni, jet (nyitott) sisakot kreálva ezzel. Tudjátok, nem ajánlom!
Itt tennék említést a Nolan új, N43 AIR nyitott túramotoros sisakjáról. Úgy gondolom, hogy ez a sisak szinte minden stílusú motorosnak megfelelő és a lehető legnagyobb kényelmet adja a használata során. Részletesen itt olvashatsz a tesztről: http://www.onroad.hu/motor/bemutato/1591/ valamint a http://www.onroad.hu/teszt/tartosteszt-nolan-n43-air-bukosisak.html Ára : 64.500 Ft.
Pár szót röviden a sisakok héjáról, szerkezetéről. A gyártás során használt anyagokat alapvetően két csoportra oszthatjuk, termoplasztik, magyarul hőre lágyuló műanyagok, illetve kompozit, vagyis társított anyagok. A két anyagfajta különböző tulajdonságokkal rendelkezik, de más technológiával is álítják elő belőlük a sisakokat. A termoplasztik esetében a héjat fröccsöntik, a másik esetben pedig laminálják. Mint fentebb már említettük, a termoplasztik héjak alapanyaga a szerves polimer, ami hőre lágyuló, melegen jól alakítható. Ezzel a technikával nagy tömegben, olcsó technikával lehet előállítani fröccsöntéssel héjakat. A polimer műanyagoknak két csoportját használják sisak héjnak, a polikarbonátot, és az ABS-t. A Generál Electric módszerével gyártott szintetikus polikarbonát kereskedelmi neve a Lexan, többnyire ezt használják a bukósisak héjának fröccsöntéséhez. Tekintettel arra, hogy a polikarbonát tiszta vegyületként átlátszó, ezért alkalmas plexi gyártására is, de a gyártás során anyagában könnyen színezhető is. Az ilyen héjaknak hátránya, hogy viszonylag vastag héjat kell ahhoz készíteni, hogy megfelelő szilárdságú legyen a sisak, ez pedig súly növekedésével jár. A kompozit jelentése „társított”, vagyis különböző tulajdonságú anyagokat használnak fel a gyártástechnológiában. Ezeknek a héjaknak az alapja valamilyen hőre keményedő, kétkomponensű epoxigyanta, aminek szilárdági tulajdonságait üveg, karbon vagy kevlár szövet laminálásával erősítik. Minden anyagnak vannak kiemelkedő jó és kevésbé jó tulajdonságai, az üvegszál szívós, nagy szilárdságú, viszonylag olcsó, a karbon kedvezően könnyű, viszont rideg, repedésre hajlamos, a kevlár a legerősebb, szilárdsága az acél ötszöröse, de az UV sugárzás roncsolja a szerkezetét. Általában a három anyagot együtt használják, egyesítve a pozitív tulajdonságokat. Sisak választásánál óvakodjunk a becsapós reklámoktól, pl. „polikarbon” – kémiában, vegyiparban ismeretlen fogalom, „ABS kompozit”, „polikarbonát kompozit” - kb. az jelenti, mint a fából készült vaskarika. A http://sharp.direct.gov.uk/ - re kattintva megtekintheted az angol közlekedési minisztérium tesztjeit a leggyakoribb sisakokról. Persze ne gondoljuk, hogy csak a héj a fontos, a belső része a sisaknak is sokat számít. Hisz ez az ami közvetlenül érintkezik a hajunkkal, fejbőrünkkel, arcunkkal, de itt található a szövet és a héj között az az anyag is, ami felfogja, és nagymértékben csökkenti a fejre érkező erőhatásokat. Véleményem szerint csak olyan sisakot érdemes választani (már a középkategóriások között is egyre több van) melyből ki lehet venni a belső részt, ami feltétlen mosható legyen! Már mindent tudunk a sisakról, ismerjük a héját, belsejét, fajtáit, tájékozódtunk a nekünk tetsző és megfelelő típusról, a sok tudással felvértezve elindulunk új kupakot vásárolni. Itt is vannak buktatók, melyet érdemes figyelembe venni! Mindig tartsd észbe, hogy a sisak a legfontosabb és egyben kötelező védelmi felszerelésed, melyen (ezt mondjuk mindenhol le fogom írni) nem szabad spórolnod! Tartsd figyelembe, hogy a sisakoknak minden féle fejformára jónak kell lennie, így elképzelhető, hogy kis időbe telik, mire megszokod, kényelmesnek találod! Szóval, amelyik sisak a próbán kényelmes, kellemesen laza, szellős, azt azzal a lendülettel miután megpusziltad szereteted jeléül, tedd is vissza a polcra, mert az nem a Te sisakod lesz! Hogyan válassz sisakot.
1. A fül fölött mérd meg a fejméreted, ez rögtön egy támpont, hogy milyen méretek között keresgélj. Ha esetleg éppen nincs a méreted, ne vásárolj meg egy esetleg kevésbé tetsző típust, várj és rendeltesd meg az eladóval a neked tetsző változatot. 2. Próbáld fel a sisakot, állítsd be a szíjat, a csatot úgy, hogy a szíj és az állad közé két ujjad beférjen. Ne kapd le rögtön, inkább sétálj benne, ha lehet legalább 10-15 percig viseld. Ha egy kicsit pockos az arcod nem baj, a használat során tágulni fog a belső rész, és felveszi a fejed formáját. 3. Próbáld meg (vagy kérj segítséget) a sisakot a fejeden mozgatni. Az nem fordulhat el semerre sem, akkor jó, ha a fejed együtt mozdul a sisakkal. Ha a plexi egy ilyen tekerésnél a tarkódra kerül, feltehetőleg a sisak nagy lesz, Te pedig nem fogsz látni, bár a szemed tökéletesen „védve lesz”! Utána billentsd a fejed előre és hátra, a sisak ekkor sem lötyöghet a fejeden! 4. Ellenőrizni kell, hogy a sisak egy baleset során, a fejeden marad-e? Billentsd a fejed előre és társad hátulról erősen, de óvatosan a kép szerint tartsa meg a sisakod. Próbálj a fejed mozgatásával egy távoli pontra nézni, ha ez sikerül, vagyis mozog a fejed egy kicsit is a sisakban, nem jó a mérete. Új sisak vásárlása előtt érdemes a kinézett példány tulajdonságai után olvasni, teszteket átnézni!
Protektorokavagy a modernkori "motoros lovagok" páncélzata
A csontváz (latinul sceletum) tapadási helyet biztosít és megtartja a gerincesek izmait. Passzívan részt vesz a mozgásban, fontos szerepe van a vérképzésben is. A felnőtt emberi csontváz körülbelül 206 darab csontból áll. Az újszülöttnek 270 csontja van. A csontok száma a születés után még növekszik (osszifikáció), a serdülőkor során azonban a csontok száma csökken, ahogy bizonyos csontok egybeolvadnak. Előfordul, hogy valakinek 1-2 darabbal több vagy kevesebb csontja van, ez az életkortól és genetikai tényezőktől is függ. Pár kivétellel mindegyik csont páros. A csontok között megkülönböztetünk hosszú, rövid, lapos, és szabálytalan csontokat. A csontokat ízületek vagy varratok kapcsolják össze. A csontok rugalmasak, de szilárdak. Lényegében minden csont egy-egy szervnek tekinthető, aminek megvan a szerepe a csontváz rendszerében. Protektorokkal, védőruhával óvhatjuk meg csontjainkat a törésektől. Már hadakozó őseink is rájöttek, hogy az ütések, vágásokkal szemben különböző ruházattal védeni tudják magukat. A tapasztalatok és az idők során kialakult a páncél.
Ha valaki megnézi a jelenlegi védőfelszereléseket, protektorokat és őseink páncélzatát, rengeteg hasonlóságot fedezhet fel közöttük. Mint akkor, most sem éppen kényelmes viselet egy ilyen komplett protektor (páncél) rendszer, vagy motoros bőrruházat, de adott esetben életet vagy egészséget menthet. Tehát a protektor. Olyan szerkezet amely bukás esetén a környezetének csapódó csontos testrészeket (pl. ízületek és gerinc) védi. Nem jelent teljes védelmet, csak a káros hatásokat mérsékli.
Összegzés: a ptrotektorok nem fogják megmenteni az életedet, csak "kisebb" bukásoknál mérséklik a sérülések mértékét. Az, hogy mit értünk "kisebb" bukásnak vitás, egyetlen bukás sem tréfa. M i n d i g v i s e l j p r o t e k t o r o s r u h á z a t o t !A nyakcsigolya védelmeA modern protektorok már szinte mindenhol védenek, van gerinc, könyök, váll, csípő protektor, bakancs vagy csizma a lábunkra, sisak a fejünkre. Most már legfeljebb csak a nyakunkat törhetjük ki, mert nekünk nincs fejtámlánk mint az autósoknak. http://videoklinika.hu/video/nyaki_serulesek
A BMW és a KTM motorgyárak közösen fejlesztettek ki egy biztonságtechnikai szerkezetet, amellyel a motorkerékpárosok nyaki sérülésének kockázatát lehet csökkenteni egy esetleges baleset során. A szénszálból és titánból készült gallér - a bukósisakkal kiegészítve - megakadályozza, hogy a motoros feje extrém módon előre hátra, illetve oldalra billenjen egy esetleges ütközés vagy esés során.
Az EVS, elismert ortopéd-specialistákkal együtt dolgozta ki az RC Evolution nyakvédőt. A nyakvédő könnyedén kivédi a legsúlyosabb sérüléseket, amelyeket a nyaki csigolyákra és gerincre nézve végzetes. A RC Evolution a legtökéletesebben passzol az ember testéhez, ezért is választható több méret. A beállítási lehetőségeknek köszönhetően és könnyed súlyának, a nyakvédő kimondottan kényelmes viselet, a maximális védelem mellett. Szellőzési rendszer pedig, a nagyban segít a test hűtésében.
Anyaga: 85% poliuretán, 5% Etilén – Vinyl - Acetát hab, 5% poliuretán hab, 5% szintetikus bőr. Méretek: ’’M’’ / 45-68kg; ’’L’’ / 68-84kg; ’’XL’’ / 84+ kg, felettieknek. Sajnos nem olcsó és gyanítom nem is lesz ebben a formában gyakori látvány egy közúton közlekedő nyakában, az ára akciósan is 50.000 Ft. Dainese nyakcsigolya védő protektor, meggátolja a fej hirtelen elmozdulásától keletkező sérüléseket, töréseket, mert azt ugye tudjuk, hogy a nyakcsigolya sokkal sérülékenyebb mint a gerincoszlop. Ára: 14.000 Ft.
Dainese 6 részből álló rögzítő szalagos nyakcsigolya védő protektor. Ára: 17.500 Ft.
Dainese 6 részből álló nyakcsigolya védő protektor, meg gátolandó a fej hirtelen elmozdulásától keletkező sérüléseket, töréseket. Ára: 16.500 Ft.
A film végén egy rövid animáció bemutatja, hogyan működik a nyakcsigolya védő.
"lufis" változat
http://videoklinika.hu/video/lebenulni_egy_eletre
Természetesen nem kötelező viselet a nyakcsigolya védő sem, egy változatát a kórház is kiutalja.
A törzs védelmeAz ember testének a nyak után következő tömeges része, amely fenn és oldalt a felső, lenn és oldalt az alsó végtagokat hordozza. Felső lágy és csontos részek (gerincoszlop, bordák, szegycsont) által képzett ürege a mellüreg, amelyben a nyelőcső, a tüdők és légcső, nemkülönben a sziv foglalnak helyet. Ezen részt a rekeszizom (musculus phrenicus) választja el alsó részétől, az u. n. hasüregtől. A has (abdomen) a bordák széleitől és a szegycsont végétől kezdődik s tart a medencéig, pontosan ennek a határvonaláig (linea terminalis) vagyis azon vonalig, amely a régebb értelemben vett nagy medencét a kis medencétől (a tulajdonképeni medence) elválasztja. A hasürben szintén nevezetes belső életművek vannak, ilyenek: a gyomor, a máj, a vesék, vékony- és vastagbelek. A hasüregben futnak a nagy vérerek és a gerincoszlop két oldalán az együttérző idegrendszer dúclánca is. A medencében a hólyag, a végbél és nőben a méh és petefészek is található.
Ha a fenti tudományos szövegen átrágtad magad, láthatod, hogy itt találhatóak életfontosságú szerveink, melyek sérülése könnyen végzetessé válhat. Ráadásul testünket mikor "megtevezték" nem gondoltak arra, hogy egyszer milyen mechanikai hatásokat kell majd kibírnia. Tervezésekor felkészítették az alkotók futásra, mászásra, ugrásra, egymás és állatok elleni harcra, kisebb törések, ficamok öngyógyítására, de 80-200 km/órás kemény tárgyakkal való ütközésekre, aszfalton történő több méteres csúszásokra nem! A tervezés során kimaradt védelmi rendszerünket a tudomány segítségével nekünk kell pótolnunk. A motoros védőruhát tervezők a korai páncélok mintájára, modern anyagokból készítették el a védőfelszereléseket. Gerinc protektorA gerincoszlopot gyakran az "élet oszlopának" is nevezik, mivel testünk egészére kihat helyes, vagy helytelen működése. Gyakorlatilag az egész testet a gerinc tartja, erre vannak felfűzve végtagjaink, fejünk, de szinte az összes belső szervünk működése is összefüggésben áll vele. A törzs vázát a gerinc vagy csigolyaoszlop alkotja. Az emberben ehhez 12 pár borda (costae) ízesül, amelyeket elöl a szegycsont (sternum) kapcsol össze. Ezek közül csak a felső hét pár borda valódi borda, mert ezek egyenként ízesülnek a szegycsonthoz. Az ez alatti három pár borda úgynevezett álborda, amely porcosan összekapcsolódik, és együtt nő a szegycsonthoz, míg az utolsó két pár borda egyáltalán nem ér a szegycsonthoz ezek az úgynevezett lengőbordák. Minden egyéb szöveg helyett olvassuk el egy felhasználó tapasztalatát, miközben tesztelt egy gerincprotektort. Forrás: www.topbike.hu " A Honda Karasna megtisztelt bennünket azzal, hogy mi tesztelhetjük elsőként élesben ezt a professzionális kidolgozású és minőségű terméküket.
A ruha alá természetesen (és hál’ Istennek) felkerült a hátamra a gerincprotektor. Megmondom őszintén nem nagyon szerettem idáig a gerincprotektorokat, mert úgy gondoltam csak akadályoz a vezetésben, és az amúgy is szűk ruha alá kényelmetlen és meleg lesz. Ezen gondolatmenetem az első másodpercekben megdőlt. Nagyon kényelmes volt. Nem is gondoltam volna, hogy egy ilyen merevnek tűnő műanyagdarab ilyen kényelmes lehet. Teljes mértékben felveszi a hátad formáját és észre sem lehet venni, hogy ott van és teszi a dolgát, ha kell. A kialakítás miatt tökéletesen szellőzött a cumó és elmaradt a várva-várt izzadás is. A pólómból nem kellett 5 liter vizet kicsavarni az igencsak izzasztó menet után, sőt kevésbé izzadt le a hátam, mint nélküle, mert nem közvetlenül rám tapadt a bőrruha. Szóval miután megtörtént az öltözködős rész és lenyomtam az első 20 perces menetet, úgy gondoltuk állítgatunk a verda futóművén, mert nem igazán éreztem jónak. Vagy ez volt végzetes hiba, vagy én b@sztam el nagyon valamit, de a kilencedik kanyar hupliján átugrottam a motoron és a következő emlékem, hogy hátba vág a motor és egy óriási nyilalló fájdalom hasít belém. A kavicsban gondolkodva elkezdtem volna lefelé vetkőzni, de nemigazán ment egyedül. A mentőautóba még be tudtam ülni, de a kiszállás már nagyobb fájdalmakat okozott. A vizsgálat után kiderült, ha nem lett volna rajtam a Dainese Back Shield, most vagy nem írhatnám ezt a cikket, vagy tolószékből diktálhatnám esetleg. „Csak” a vállamat kellett műteni, mert azt hátulról csak a Dainese bőrruhám ( A tesztjét hamarosan olvashatjátok) védte, mely összetartotta és így a csontok nem roncsolódtak, csak az ínszalagok. Azokból viszont egy sem maradt épen. A kórházban kaptam 3 csavart meg egy vasdarabot a vállamba, na meg 4 hónap kényszerpihenőt, ami egyáltalán nem mellékes. A perec után a protektoron semmiféle sérülés nem keletkezett azt a horzsolást leszámítva. ami a ruhám zipp-zárjának szétszakadásakor, csúszás közben keletkezett. A hibátlan minőségű anyagok felhasználásának eredménye képen a sérülés alig észrevehető. Összegzés: Ez a protektor nem csak papíron teljesíti az összes normát, aminek meg kell felelni, itt a bizonyíték és nem az ígéret, ahogy ez hangzott egy ismert reklámban. Nyugodtan rábízhatod az életedet, az enyémet megvédte. Ezúton is szeretném megköszönni a saját és családom nevében a Honda Karasnának, hogy tesztelhettem ezt a kiváló gerincvédőt, mivel neki(k) köszönhetem az életem. A termék ára: 29.400 Ft, ami bőven megéri az árát (gondolj csak bele mennyit ér az életed!!!)" Gerincprotektort szerencsére már elérhető árban beszerezhet mindenki magának, érdemes válogatni a lehetőségek között. A mellkas védelmeA mellkas (thorax), a mellcsont, bordák és a bordáknak megfelelő háti gerincoszlop alkotják; az e csontok által közrefogott tér a mellüreg. A mellkas nagyjából véve hordóalaku, fent és lent tág nyilással, külső fala majdnem lapos, oldalsó fala a bordák hajlásának megfelelőleg domboru, hátulsó falán pedig a gerincoszlop mély benyulást alkot. Fent szűkebb, mint alul, legtágabb valamivel a közepe alatt, ahol körülbelül 65-76 cm. körforgata van. A bordák karcsú, abroncsszerű, többszörösen hajlított képződmények. A gerinccel és a szegycsonttal a lágyrészes mellkas szilárd vázát alkotják. Hátsó végükkel a csigolyákhoz, mellső végükkel pedig a mellcsonthoz kapcsolódnak. Minden csigolyához tartozik egy bordapár, tehát összesen 12 bordapár van. A mellcsonthoz közvetlenül kapcsolódó bordákat valódi, a közvetetten csatlakozókat álbordáknak nevezzük. Az utolsó két borda a mellcsonthoz sem, és a felette lévő bordákhoz sem ízesül, ezek a lebegő vagy repülő bordák. A mellkasban az elsőtől a hetedikig a bordák hosszabbodnak, a nyolcadiktól a tizenkettedikig pedig rövidülnek. Alakjukat tekintve: lapjukra, élükre és saját tengelyük körül görbültek. A bordák alkotta mellkas védi a mechanikai behatásoktól két tüdőnket, a szívünket és a nagyereket, s meglepő módon kevesen tudják, de a máj és a vesék is a bordák alatt helyezkednek el. Az említett szervek mechanikai védelme mellett a mellkas segíti a légzést és a vérképzésben is jelentős szerepet tölt be. http://videoklinika.hu/video/mellkasi_serulesek-_veszelyben_a_motorosok
borda protektor mellkas protektor A kulcscsont és a végtagok védelmehttp://videoklinika.hu/video/motorral_jarsz_igy_torheted_ossze_magad A kulcscsont speciális helyzete miatt csak önmagában védőfelszereléssel nem védhető (én nem találtam erre alkalmas eszközt), ezért más eszköz kombinálásával oldották meg. Ilyen pl. a fent már bemutatott nyakcsigolya protektor, illetve a protektor ing. A kulcscsont (clavicula) a vállöv páros csontja. Kettős ívű csont, amely az álló emberben vízszintes helyzetű. A felkart köti össze a törzzsel. A kulcscsont törését követő forradás során az újonnan képződött csontszövet nyomást gyakorolhat a kulcscsont fölötti idegekre (nervi supraclaviculares), tartós, azonos oldali nyaki fájdalmat okozva.
A végtagok (karok, lábak) védelme
http://videoklinika.hu/video/brutalis_roncsolas-_vegtagserulesek_motorbalesetnel Egy esetleges bukásnál a végtagjaink fokozott veszélynek vannak kitéve. Egyszer azért, mert a kezünket önkéntelenül is letesszük, és megpróbálunk vele megtámaszkodni, ami nagy sebességnél biztosan nem fog sikerülni, illetve mind a karunk, mind a lábunk mint egy ostor, több alkalommal is odacsapódik az aszfalthoz.
A felső végtag csontjai négy részből állnak: a vállöv, a felkar, az alkar és a kéz csontjaiból. A vállövet két csont alkotja: a kulcs- és a lapockacsont, melyek a mellkas felső kerületét fogják közre. A felkarcsont hosszú, csöves csont. Felső végrészén egy úgynevezett fejet találunk, melyen két gumó szolgál az izmok tapadására. A felkarcsont feje a lapocka ízárkába ízesül. Ez a vállizület háromtengelyű gömbizület, melyben a felkar hajlítása és feszítése, a testhez közelítése és távolítása, továbbá saját tengelye körüli forgatása jöhet létre.
Az alkar két csontból áll: a sing- és orsócsontból. A singcsont a kisujj, az orsócsont a hüvelykujj felőli oldalon helyezkedik el. Minkét csont hosszú, csöves csont. Alsó végükön a jól tapintható csuklónyúlvány található, ami könnyen eltörhet. A singcsont felső végén kampó alakú kiemelkedés van, amit könyöknek nevezünk. A kéz három részből áll: a kéztő, a középkéz és az ujjak. A kézen megkülönböztetünk kézháti és tenyéri felszínt. A kéztő két sorban elhelyezett, négy-négy apró csontból áll. A kézközépet öt csont, az ujjakat összesen 14 csont alkotja. Minden ujjon 3 ujjpercet különítünk el. Ez alól kivétel a hüvelykujj, melynek csak két ujjperce van. Az utolsó ujjpercet körömperecnek nevezzük. Az ujjak a gyakorlati életből nyerték nevüket. A fogás és mindennapi életünk elengedhetetlen része, gondoljunk csak a komputerezésre, higénére. Karunk védelmére a tervezők kialakították a könyök protektorokat, míg a kezünket a motoroskesztyű védi. Könyök protektorokban találhatunk csuklós kivitelt, mely valamennyire a fel és alkart is védi, és egyszerű a könyökre rögzíthető változatot is. könyök és alkar védő Sokan azt gondolják, hogy egy sí kesztyű, vagy egy egyszerűbb bőrkesztyű elég a kéz védelmére. Ez bizony nagy tévedés, és ha a rücskös aszfalton csúszva tapasztalod meg, hogy milyen, mikor a kesztyű bőröddel együtt kopik le, az már kellemetlen élmény lesz. Arról már nem is beszélve, hogy szinte biztos, hogy a reflexeid miatt elsőként a kezed fog földet érni. Egy motoros kesztyű pontosan azokon a helyekn van megerősítve, melyek egy esés esetén az aszfalthoz csapódnak, vagy azon csúsznak. Arról már nem is beszélek, hogy a kesztyű nem csak az eséstől védi a kezedet, de a korai reuma kialakulásától is. Javaslom, felejtsd el az annyira népszerű ujjatlan kesztyűket, már nyári változatban is kapsz olyat, mely szellőzik, de protektorok is megtalálhatóak benne. Kesztyű protektoros része aszfalton történő csúszás után. Rengeteg fajta, típusú kesztyű létezik, erre itt nem térnék ki, de jegyezd meg, a jó motoros kesztyű nagyon fontos része a felszerelésednek! Medence A medence összeköttetést képez a törzs és az alsó végtagok között. Három fő csontból és a gerinc végéből áll. A női és a férfi medence között különbség van, amely szülésnél fontos tényező. Helyet és védelmet biztosít az alhasban a nemi szerveknek és a húgyhólyagnak (vesica urinaria). Tapadási felületet biztosít olyan erős izmoknak, mint például a nagy farizom (musculus gluteus maximus). A gerinc végét egy jól megválasztott gerincvédő, míg magát a medencét, combot erre tervezett párnázott motoros alsó védi. Felsőtested és a felsővégtagod védelmére választhatsz egy jó motoros kabátot, melybe gyárilag beépítették a protektorokat, de már elérhető áron beszerezheted a protektoringet is. Melyik a jobb választás? Erre én nem tudok felelni, szerintem ez már pénztárca és komfort tűrő képességeden is múlik. De az biztos, hogy a fentiek alapján érdemes valamelyik változat mellett letenni a voksod. Véleményem szerint a protektoring esetében sem elkerülhető egy kényelmes, könnyebb kabát viselése, hogy az ing esetleges elcsavarodását, vagy a hálós rész szakadását megelőzzük.
Másik lehetőség a motoros kabát. Az áruk mellett különbségek lehetnek a termékek anyagában és funkciójában, így más az egyes fajták szakítószilárdsága vagy lélegző képessége, és van, amelyiket több dologra használhatod, mint a másikat. Első az, hogy határozd meg, milyen célra akarod az adott motoros ruhát használni! Más fazonra lesz szükséged, ha egy speed géped van, és másra, ha endúrózni vagy túrázni, esetleg robogózni szeretnél. És megint csak mástra, ha nyári, több évszakos, vagy téli használatra keresel "kasznit" magadnak. Vedd figyelembe: * a kabát vagy nadrág komfortfokozatát, * az anyagok szél- és vízállóságát, * azt, hogy milyen protektorokkal van ellátva az adott termék, * mennyire jó és kezedre álló a zsebezettsége, * van-e rajta állítási lehetőség mondjuk pántok, tépőzárak segítségével, * lehet-e szellőzőnyílást nyitni rajta, * milyen egyéb kiegészítő funkciókat kínál. A lélegző, víz- és szélálló, nagy kopásállóságú és szakítószilárdságú anyagokon túl rengeteg funkció szolgálja a használó kényelmét. A kivehető bélés, a szellőzés és az állíthatóság rengeteg választási lehetőséget kínál a vásárlóknak. Nyári kabát fényvisszaverővel, hálós anyaggal, beépített protektorokkal
Az alsóvégtagok védelme
Ezért is kell egy jó csizma! A motoros csizma Az emberi láb (pes) csontjai a lábtő-, lábközép- és ujjperccsontok. Hosszanti és harántirányú boltozatát a lábszárizmok és a talpi szalagok tartják. A boltozat növeli a láb teherbírását, rugóként tompítja a rázkódást, védi a talp ereit és idegeit. A boltozat hátsó támasztópontjára, a sarokcsontra nehezedik a test. A lábfejet 26 csont alkotja (7 lábtőcsont, 5 lábközépcsont, 14 lábujjcsont). A nagylábujj (vagy öregujj) csak 2 ujjcsont alkotja, szemben a többi lábujjal, ahol 3 csontot találunk. Ezeket a csontokat több mint 100 szalag és húsznál is több izom tartja össze és mozgatja.
Motoros csizmánál is első, hogy minőséget válassz, hisz a lábunkat nemcsak az időjárás kellemetlen hatásaitól – hidegtől, széltől, esőtől – kell megvédeni, de mivel ez az út közelségének leginkább kitett testrészünk, a biztonság is kulcsfontosságú. Mint a többi felszerelés esetében, a csizmánál is az határozza meg a döntésünket, hogy milyen célra fogjuk azt használni. A városi, a túra- és a sportmotorozáshoz nyilván más felépítésű és más funkciókat ellátó csizmákat ajánlunk majd, melyek protektorokkal való ellátottsága is nagymértékben különbözik egymástól. Egy azonban közös bennük, a orr-, sarok- és boka-résznél illetve a sípcsontnál beépített protektorok védelme komoly sérülésektől óvhat meg bennünket egy esetleges baleset bekövetkezésekor. Motoros csizma felépítése.
Ha pedig sikerült dönteni, és megvásároltad a neked legmegfelelőbb motoros csizmát, ne feledkezz meg annak ápolásáról sem! Térd védelme A térd, a combcsont, a sip- és szárkapcsi csontok (alszárcsontok), valamint a térdkalács alkotják. A comb- és alszárcsontok közt a térdízület van, amely 150 fokos behajlást enged meg s kisfoku forgatást is; hátul a combizmok végei és az alszárizmok (lábikraizom) fejei közt egy besüppedt tér van, amelyet térdároknak, térdhajlásnak neveznek.
Eséskor, biztos lehetsz benne, hogy térdeid az elsők között fognak aszfaltot érni. Ha már valaha akár foci közben szenvedtél térd sérülést, húzódást, tudod, hogy az mekkora fájdalommal, és milyen hosszú gyógyulási idővel jár. VÉDD A TÉRDED! A ruhába beépített protektorokon kívül, a térdvédő a könyökvédőhöz hasonlóan épül fel, védve valamennyire a lábszárat és a térd feletti részt. De a mechanikus védelem mellett a menetszéltól is óvja ízületünket.
Természetesen ne feledkezzünk meg a motoros nadrágokról sem, melyről ugyanazok elmondhatóak, mint a kabátról. Rengeteg változatot kaphatunk ma már, melyekben szintén található beépített protektor. Bízom benne, hogy ez a kis összefoglaló minden olvasót meggyőzött a védőfelszerelés szükségességéről, hasznosságáról. Szándékosan nem írtam márkákat, az interneten mindenki akit érdekel ez a téma, vagy kiemelten egyes védőfelszerlés, számos boltot talál, ahol kedvére válogathat. Nem törekedhettem a teljességre sem, hisz a védőfelszerelések és eszközök szerencsére fejlődnek. Soha ne felejtsd el, hogy egy életed, egy tested van, amiben igyekezz a lehető legtöbb időt hasznosan és boldogan eltölteni! Motorosruha vásárlása esetén rengeteg anyaggal, jelöléssel találkozhatunk. Egy kis segítség ahhoz, hogy ezek között eligazodjunk. (Forrás: motoport)
" Az egészség olyasmi, mint a gondosan égetett gyertya! Ha körültekintő figyelmet szentelünk gyertyánknak, sokáig fog égni!" Manfred Kets De Vries
Motorkezelési tanácsok Szabó Attilától - motoros ABC
Bevezető és egy kis lelki felkészítés:
1. rész: A tekintetünkkel navigálunk. 2. rész: Hogyan válasszunk bukósisakot.
|
Copyright © 2009 --- Justice Law Enforcement Motorcycle Club Hungary --- Minden jog fenntartva.
Design és webfejlesztés:
honlapkészítés, webdesign, keresőoptimalizálás: www.tremoloweb.hu | autó-motor linkgyűjtemény | Kötelező biztosítás